Wednesday, April 29, 2009

Bapa temui guru besar, PIBG

Rakan2, cuba baca petikan berita yang dipetik dari Harian Metro dan fikir2kanlah dan beri komen terutama rakan2 dari Kedah.

ALOR STAR: “Buat sementara waktu ini saya tak mahu komen lagi sama ada mahu mengambil tindakan undang-undang atau tidak terhadap pihak sekolah dan segalanya bergantung pada keadaan.

“Esok (hari ini) saya akan berjumpa dengan guru besar dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di sekolah anak saya untuk berbincang mengenai masalah ini,” kata Mohd Zaini Mohd Yunus, 34, bapa kepada Harris Sufian, 7, yang terjatuh ke dalam tangki kumbahan di sekolahnya di Bandar Darulaman, Jitra, Ahad lalu.

Mohd Zaini berkata, anaknya, Harris Sufian, 7, kini berada dalam keadaan stabil dan masih dirawat di Kedah Medical Centre (KMC) tetapi masih mengalami cirit-birit dipercayai tindak balas akibat tertelan air kumbahan itu.

“Doktor sudah mengambil sampel najis anak saya dan laporan berikutan cirit-birit yang dialaminya itu akan diketahui dalam tempoh antara dua hingga tiga hari lagi,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Pelajaran Kedah, Shahidan Abdul Rahman ketika dihubungi, berkata beliau sudah menghantar pegawai melihat lokasi kejadian dan mengarahkan kawasan itu dipagar dan lubang tangki kumbahan itu ditutup bagi mengelak kejadian berulang.

Katanya, pihaknya akan berbincang dengan ibu bapa Harris Sufian bersama PIBG hari ini bagi menyelesaikan masalah itu.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut ketika ditanya mengapa lubang tangki itu tidak ditutup sebelum ini dan hanya berbuat demikian selepas kejadian itu berlaku, kelmarin.

16 comments:

ybs said...

aku teringat istillah 'in loco parentis' ketika kita belajar subjek Perundangan Pendidikan dulu... dan teringat jugak kat pensyarahnya, Pn Azita...hehehe

azamboy said...

Biasale,,kalu dah mati lagi le cepat bertindak..Ingat..ingat..hari ini masa orang,,esok lusa entah kan kita.....

Pendidikan Khas SK Parit Pinang Seribu, Muar said...

azam, bgm keadaan kau sekarang, dah ok ke? dah bole buat aktiviti2 harian? Moga sihat selalu zam!

Tok Ki said...

ingat duty of care, in loco parentis,vikarius,dan principle of respondeat leader.akauntabiliti akhirnya dipulangkan kepada guru besar juga.Balik kepada literasi undang-undang yg dipelajari,guru perlu didedahkan perlunya langkah berjaga-jaga etc.
Tok Ki sekadar mengingatkan je.

tok wan said...

tok wan kagum sungguh dgn ingatan tok ki. tok wan lupa semua. tok wan nak buka balik nota yg tlh dpljri. pd tok wan yg plg ptg sekali ialah kepekaan kita terhdp persktrn sek. kdg2 tu bila dah hari dilht benda yg bahaya kita tak npk pun bhynya. tp kalau kita betul2 teropong mgkn akan terjumpa benda2 yg blh menganggu kelenaan tidur kita. tok wan guna teropong berkuasa tinggi bkn mcm member kita tu, namanya sj teropong tp entah apa2 yg diteropngnya.

Faris said...

Mana pi orang Kedah? Apa komen? Tentu salah seorang rakan kepada rakan2 Kedah. Kalau GBnya dh mohon dgn PPD/JPN, barulah GBnya boleh terlepas.
Yalah Azam, kau dah betul2 sihat ke? Selamat menjalankan tugas Azam.

azamboy said...

aku udah sihat kome ooi,,makan dah kuat,,menganupun kuat,,bini dah nak lari sebab tak tahan..hehehehehterima kasih kepada semua yang memberi semangat,,tentu tak lupa pada isteri yang sangat setia dan tahan dgn kerenah aku...oh ya..dalam kursus ladap ,,aku beri pendedahan tentang inloco parentis..slaid diberikan kepada semua guru dan dikepilkan dalam minit mesyuarat guru nanti..yg penting kita selamat,,guru selamat,budak selamat dan kita selamat....

Anonymous said...

Hai kawan2.
Nazir datang sekolah saya dua hari.Pemantauan semua dokumen2 dan penantauan PnP PPSMI dan BM.Nazir nak tengok GB mengajar BM tahun 5.Saya mengajar macam biasa.ada jugalah BBM sedikit.saya tak sangka pula dalam laporan di akhir lawatan dia beritahu semua guru ,PnP GB cemerlang.Tapi banyak juga komen2 tentang pengurusan sekolah yang tak ada black and white.Dengar saja lah.....
Ita mana kamu,lama tak dengar cerita kamu...tentu banyak yang best2 dari kamu...ceritalah..
noris...publish your comment komputer saya masih problem..

mpmn said...

noris hg mmg mengajar BM ke? nape tak ajar BI atau MT n Sn, dpt 10%. citelah apa yg dia tegur. apa yg positif n negatif. boleh kita org baiki mana2 yg tdk menepati kehendak nzr. tok ki, teropong n tumpangsemangkuk pun dah lama menyepi diri. teropong mungkin sibuk menyiapkan fm n mpk. tumpangsemangkuk mungkin sibuk mengasah parang utk ke jhr siang daging kenduri anak aisyah.
azam wp hg dah beransur sihat tp jgn lasak sangat khususnya hbgn intim dgn isteri. takut dpt sakit lain pulak.

mak Lang said...

Orang Kedah tak p mana, dok ada, saja nak dengar dulu komen kawan2. Janganlah percaya sangat berita dalam paper tu. Hanya 10% saja betul, yang lain ditambah supaya ramai beli paper dia. Kami kat sini dah nak termuntah dengar berita bohong tu, sampai pengarah pun tahu berita tu tak benar.Budak tu jatuh tempat lain, kbetulan dia pening lalu jatuh tepi lubang tu(bukan dalam lubang).Bapa dia buat cerita supaya jadi makin panas.Kesian GB yang tak bersalah jadi mangsa.

mpmn said...

apalagi gb tu patut saman malu. inilah masa nak buat duit. saman ibubapa budak tu, saman akhbar, saman tv 3 suku tu. sabor jelah hgpa pasai hgpa la ni diprth oleh parti pakatan rakyat. tk le maklang kerana akhirnya muncul juga wirawati dari kedah.

AZAMBOY said...

CHEH...VIRUS BABI HARAM JADAH MAK BAPA YANG BUAT CERITA TU,,DITAMBAH LAKNAT PADA PEMBERITA YANG MEWAR WARKAN SUPAYA MENJADI SENSASI..AKU SUMPAH MEREKA INI GAGAL DALAM SEMUA KEHIDUPANNYA,,KALAU BERTUNANG ,,,PUTUS,,KALAU KAWIN,,,CERAI...KALAU BERAK,,TAK DAK AIR DALAM JAMBAN,,KALAU KENCING KELUAR BATU KARANG,KALAU BAWA KERETA,,HABIH MINYAK TENGAH JALAN,,KALAU TIDO,,MENGIGAU,,KALAU MAKAN ..CEKIK,,KALAU PERGI ROMBONGAN,,TERTINGAL BAS,,,KALAU MASUK TANDAS AWAM..TERKUNCI DLMNYA..HUHUHUHUHUHU BIAR PADA MUKANYA..KESIAN AKU PADA B TU..KOME YANG DIKEDAH,,CEPAT LE RESPON SUPAYA TIDAK BUANG KARAN AJE AKU MENULIS..MARAH BETUL AKU DGN MAK BAPAK NI.

Faris said...

Alhamdulillah kerana akhirnya Mak Lang wakil Kedah muncul menjelaskan keadaan yang berlaku. Apa yang perlu kita fikirkan disini adalah etika kewartawanan seseorang wartawan itu tak kiralah sama ada dia wartawan akhbar arus perdana atau akhbar pembangkang. Nampaknya susah sangat kita nak mempercayai wartawan sekarang ni. Bila terbaca blog oleh Nik Abduh (anak Nik Aziz) yang menceritakan pergolakan dalam PAS di mana beliau sendiri difitnah sesama mereka dalam PAS, penulis blog juga seringkali menulis sesuatu yang tak betul.
Oleh itu, kita sebagai insan yang dikurniakan oleh Allah s.w.t dengan akal fikiran perlulah menggunakannya dengan sebijaksana mungkin.
Kesian Azam sampai marah menggila. Memang betul juga kerana kita perlu simpati dengan rakan sejawatan kita.
Macam berceramah pula kali ini. Bukannya apa inilah tempat kita berbicara bagi merealisasikan pemikiran kita. \TK.

paklang said...

ish ish lagu tu ka crita yg sebenaqnya....begini la nasib kita....huhuhu! moga gb yg terlibat itu kekal tabah dan sabar, sesungguhnya perjalanan hidup ini penuh dgn onak dan duri...

rozita said...

Salam sahabat.
Panas blog kita kali ni dgn crite rakan GB yg disensasikan tu ye! Elok le Maklang bagitau kita crite sebenaq. Mendidih juga darah ni bila dgn mudah kita diperkotak-katikkan oleh pihak2 yg tak bertanggungjawab dgn niat mencari keuntungan. Bukan ape.. cubit peha kiri peha kanan pun terasa juga.
Noris, I ade cume sibuk skit. Hey.. I dari semalam berkampung di A'Farmosa Resort bersama famili members seramai 28 org. Malam tadi kami pekena sea foods di Umbai. Punya lah ramai org!! Jap g keluar ronda kat bandar hilir pulak. Esok petang baru balik Klang. Ok lah..I nak joint anak2 kat kolam mandi tepi banglow ni. Jom!!

mpmn said...

hati2 mandi di kolam tepi banglow tu. ramai yg dah lemas, maksudnya knk2. anak aku dah pernah lemas n nasib baik sempat diselamatkan oleh abangnya n ibunya tepuk2 blkgnya baru terbatuk n keluar air. baru keluar dari kolam dia dah senyap aje n bibir pun dah biru. terus bawa ke hospital tampin n dikejarkan dgn ambulan ke hospital seremban. misi hospital tampin beritahu dah selalu kes mcm ni di a famosa. pd member lain yg nak ke sana berhati2

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites