Logo Baru UPSI

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

Bangunan UPSI Ketika Ini

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

UPSI

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

Bangunan Baru e-Learning

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

Pintu Masuk

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

Friday, December 31, 2010

BENZENE: CAR TIME-BOMB

Rakan2 sekalian,

Saya dapatkan maklumat ini melalui blog Zulkifli Nordin dan ianya sesuai dikongsi bersama sebagai peringatan kepada kita. Oleh itu dipohon keizinan daripada YB Zulkifli Nordin untuk kebaikan dan faedah bersama.

(Udara segar anugerah Ilahi perlu kita menafaatkan)

Salam 2 all.

Teman menerima email dibawah ini yang teman rasa perlu dikongsi bersama. Kita menggunakan kereta hampir tiap waktu, tetpai tidak menyedari ianya adalah satu "bom-jangka" yang boleh membawa risiko besar jika kita tidak mengetahuinya. Teringat teman kata-kata Sheikh Dr. Yusuf Islam, "a man without knowledge is a very dangerous man - seseorang yang jahil itu adalah sangat merbahaya!".

Firman ALLAH, "janganlah kamu meletakkan diri kamu didalam kebinasaan". Kekadang sesuatu yang sangat rutin kita lalui dengan selamba tanpa menyedari risiko dan bahaya yang sedang menunggu kita dan ahli keluarga.

Teman perlu nyatakan dari awal maklumat yang terkandung dibawah ini tidaklah teman periksa kesahihannya dari segi saintifik. Teman bukanlah pakar sains. Tetapi teman bertanya beberapa rakan yang punya sedikit ilmu dan pengalaman, dan mereka memperakui nasihat itu. Dan teman tengok dari segi nasihat dan maklumat itupun bukannya ada "udang sebalik mee" punya cerita. Ia tidak mengenakan apa-apa bayaran, apatah lagi mengugut atau mengancam. Malahan ianya sekadar satu nasihat dari mereka yang mengetahui. Nak ikut pun boleh, tak ikut pun nggak apa-apain dong!

Teman sekadar tringat pesan ALLAH, "demi masa, sesungguhnya manusia itu berada didalam kerugian, kecuali mereka yang beriman, dan ber'amal soleh, dan menyampaikan perkara yang hak, dan yang sabar". Dan Islam itu nasihah - sabda Rasulullah saw.

So tepuk dada tanya stereng masing-masing yop!

@@@@@@@@@@@@@@@@@

Pendingin kereta - MESTI BACA
Car Air-conditioning - MUST READ!
汽車的空調 - 必讀!


Padanlah ramai yang mati akibat kanser mutakhir ini. Kekadang kita bertanya daripada mana puncanya penyakit ini. Disini saya sebut contoh yang memberi kita kefahaman tentang sumber kejadian kanser ini.
Ramai diantara kita akan memasuki kereta diawal pagi, dan keluar kereta dilewat malam, tujuh hari seminggu. Kereta adalah rumah kedua kita. Tetapi kita tidak menyedari "bom-jangka" yang menunggu kita. Hanya dengan sedikit langkah pencegahan yang terlalu mudah, kita boleh menghindarkan diri daripada "bom-kanker" ini. Sampaikanlah maklumat ini kepada seramai yang mungkin, ia mungkin menyelamatkan ramai kawan-kawan kita. Masih belum terlambat untuk kita berbuat perubahan!
No wonder more folks are dying from cancer than ever before. We wonder where this stuff comes from but here is an example that explains a lot of the cancer causing incidents. Many people are in their cars first thing in the morning and the last thing at night, 7 days a week. As I read this, it makes me feel guilty and ill. Please pass this on to as many people as possible. Guess it's not too late to make some changes.
怪 不得比起從前,有越來越多鄉親死於癌症,在我們都還不清楚癌症是從哪兒來之際,有個實例顯示出許多癌症都是意外發生的。嗯,許多人早上第一件事和晚上最後 一件事都是待在汽車裡,一周7天。當我讀到這個,感到又難過又愧疚。請盡可能地把這訊息傳給大家,希望還來得及做些改變。


Tolong jangan pasangkan pendingin kereta sebaik sahaja kamu memasuki kereta. Sebaik memasuki kereta, bukalah pintu (dan/ atau tingkap) untuk beberapa minit.
Please do NOT turn on A/C as soon as you enter the car. Open the windows after you enter your car and turn ON the AC after a couple of minutes.
進入車內不要馬上打開空調,先打開車窗通風幾分鐘,才打開空調。


Ini sebabnya:
Here's why:
以下是原因:


Mengikut satu kajian, dashboard kereta, sofa dan pewangi mengeluarkan Benzene, toksin penyebab kanser (carcinogen - cuba kamu ambil sedikit masa dan hidu bauan saperti "plastik terbakar" didalam kereta).
According to a research, the car dashboard, sofa, air freshener emit Benzene, a Cancer causing toxin (carcinogen - take time to observe the smell of heated plastic in your car).
根據研究,汽車的儀表板。沙發。空氣濾清器會釋放“苯”,產生毒素而致癌。(致癌物質——花一點時間去觀察你的車里的塑膠製品高溫時產生的氣味。)


Selain daripada penyebab kanser, Benzene juga meracuni tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Pendedahan berpanjangan kepada Benzene akan menyebabkan leukemia, meningkatkan risiko kanser. Ianya juga boleh menyebabkan keguguran janin.
In addition to causing cancer, Benzene poisons your bones, causes anemia and reduces white blood cells. Prolonged exposure will cause Leukemia, increasing the risk of cancer. Can also cause miscarriage.
除了致癌之外,”苯“還會侵蝕我們的骨骼,造成貧血和降低白血球數量。長期曝露其中會導致白血病,大大增加罹癌的風險,也可能導致流產。


Kadar Benzene yang boleh diterimapakai secara indoor (dalaman) adalah 50mg sekaki persegi. Kereta yang diparkir secara indoor (berbumbong) dengan cermin yang tertutup mengandungi 400-800mg Benzene.
Acceptable Benzene level indoors is 50mg per sq.ft. A car parked indoors with windows closed will contain 400-800 mg of Benzene.
苯”每平方英尺的可接受水平為50毫克。若停車在室內又窗戶緊閉,則產生400-800毫克的“苯”。


Jika diparkir diluar, dibawah sinar matahari pada suhu 60 darjah Fahrenheit, kadar Benzene didalam kereta itu meningkat mendadak ketahap HK +852 20004000mg, 40 kali melebihi tahap yang boleh diterima.
If parked outdoors under the sun at a temperature above 60 degrees F, the Benzene level goes up to HK +852 20004000 通話 mg, 40 times the acceptable level.
若停在戶外大太陽下溫度超過 60 ℉ ( 15.5 ℃ ),“苯”就上升至HK +852 20004000 通話 毫克,超出允許量的40倍!


Mereka yang memasuki kereta, dengan cermin tingkap yang tertutup sudah pasti akan menghidu, dengan kadar kecepatan yang segera, jumlah toksin yang melampau banyaknya!
People who get into the car, keeping windows closed will inevitably inhale, in quick succession, excessive amounts of the toxin.
人們只要進入車內而又車窗緊閉,將會無法避免快速連續地吸入過量的毒素。


Benzene adalah toksin yang boleh merosakkan buah pinggang dan paru-paru. Dan yang lebih serius, tubuh kita menghadapi masalah yang sukar untuk membuang toksin ini.
Benzene is a toxin that affects your kidney and liver.. What's worse, it is extremely difficult for your body to expel this toxic stuff.
“苯”是那種會影響你的腎臟和肝臟的毒素,更糟糕的是,你的身體想把這種有毒物質排擠出去是極度困難的。


Jadi kawan-kawan, langkah pencegahannya mudah sahaja. Tolong buka pintu dan cermin tingkap kereta anda seketika sebelum masuk - dan berikan sedikit masa untuk udara maut dalaman kereta dikeluarkan.
So friends, please open the windows and door of your car - give time for interior to air out -dispel the deadly stuff - before you enter.
所以朋友們,進入汽車之前,請把你車子的門窗打開,給點時間讓車內的空氣--致命的東西排出。

Fikirkan:
Thought:
想想:

Apabila sesorang berkongsi sesuatu yang berharga dengan kamu dan memberi menafaat kepada kamu, kamu mempunyai tanggungjawab moral untuk berkongsi dengan orang lain.
'When someone shares something of value with you and you benefit from it, you have a moral obligation to share it with others.'
當有人把有價值的東西分享給你,而你又從中得到利益時,你有一份道德義務分享給其他人,不是嗎?

@@@@@@@@@@@@@@@@

Well, takat itu sahaja maklumat yang teman nak sampaikan berkenaan isu ini. Cuma teman nak tambah sedikit, elok jika kita elakkan menggunakan pewangi kereta, apatah lagi dalam keadaan tertutup dengan air-condition. Seorang rakan pernah memberitahu teman bagaimana dia selalu kena migrain, dan bila dia hentikan penggunaan pewangi kereta itu, pendedahan dia kepada migrain jauh berkurangan. Kalau nak wangikan kereta pun, pakai aje cara kampung - ambik daun pandan, pintal-pintalkan dan campak kat alas kaki. Sure bau kereta hilang, dan kita dapat pewangi asli lagi mesra-bio. kalau tak caya, cube try yop!!

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & wassalam.


Zulkifli Bin Noordin
Khamis
24 Muharram 1432
30 Disember 2010

Saturday, December 25, 2010

Selamat Kembali Ke Sekolah


Salam Rakan2,

Pastinya minggu depan merupakan minggu yang paling sibuk kerana musim cuti dahpun berakhir dan musim persiapan buka sekolah akan bermula. Diharap rakan2 tidak lupa bahawa semua mesyuarat perlu dilakukan dalam minggu depan supaya pembelajaran boleh bermula pada 3 Januari 2011. Jangan sampai terlupa pula kerana masih seronok bercuti ataupun menghabiskan cuti tahun. Rasanya cuti tak lama kerana kelayakan cuti tahun pun dah tinggal 25 hari sahaja. Jangan terlebih ambil cuti sudahlah.

Perancangan UPSR 2011 juga sudah dimulakan. Pastinya pelbagai program sudah mula dirancang. Walau apapun perancangan, jangan sampai kutipan bayaran tambahan membebankan ibu bapa sehingga timbul pula komplen2 yang tidak enak sehingga memaksa pegawai2 JPN turun padang pula. Disamping itu jangan juga lupa pohon kelulusan kutipan wang. Apa yang penting, saling ingat mengingati patut berlaku kerana sebagai pemimpin yang semakin meningkat usia ataupun ada perubahan perkara baru, perlulah sampai menyampaikan.

Selamat Kembali Ke Sekolah Kepada Rakan2 Sekalian.

Sunday, December 12, 2010

Selamat Menyambung Pelajaran Saudara Abu Kassim

Salam Rakan2,

Nampaknya seorang lagi rakan kita telah menyahut seruan pembelajaran sepanjang hayat. Tahniah kepada Saudara Abu Kassim yang telah menyahut seruan bagi menimba ilmu. Beliau telah mendaftarkan diri di UPSI pada 11 Disember 2010 dan akan memulakan kuliah pada 17 Disember 2010. Pastinya banyak cabaran belajar yang terpaksa dilalui dan tempuhi. Rakan2 yang lain bagaimana pula?

Thursday, December 2, 2010

ALFATIHAH

Buat semua rakan-rakan, saya telah menerima mesej dari saudara Aziz Selangor memaklumkan bahawa ayahanda Faris telah kembali ke rahmatullah pada 6 petang tadi.

Marilah kita sama-sama sedekahkan al-fatihah dan doakan semoga roh ayahanda Faris dicucuri rahmat dan ditempatkan disisi orang-orang yang beriman.

Kepada saudara Faris, berbanyaklah sabar diatas dugaan ini.Setiap yang hidup pasti kembali kepada penciptanya.

ALFATIHAH..... AMIN.

Tuesday, November 30, 2010

BIROKRASI ATAU MALAS KERJA????

Sekali lagi saya mohon maaf dari admin blog ini. Tujuan saya mencoret kronologi ini adalah bukan untuk menunding jari mencari kesalahan sesiapa. Tetapi hanyalah untuk dijadikan panduan dan iktibar sekiranya hendak berurusan dgn sesiapa saja.

Seperti yang aku janjikan…aku mesti ke Putrajaya menyelesaikan masalah yang belum selesai. Mencari dimana punca sebenarnya masalah ini. Karenah birokrasi atau malas kerja.

Mengambil kesempatan setelah selesai majlis konvokesyen isteri di PWTC, pada 23 Nov. 2010 aku terus ke Putrajaya, bermalam dirumah anak saudara. Keesokan paginya dengan bantuan anak saudara ,dia telah menunjukkan komplek kerajaan dimana terletaknya pejabat SPP.

Kronologi pada hari tersebut.

- Mula2 ambil pas masuk dibilik kawalam keselamatan

- Kemudian (mcm rusa masuk kampung) mencari mana satu Pejabat SPP.

- Berjumpa pegawai dikaunter (mkn penyambut tetamu), menyatakan masalah dan ingin berjumpa dgn pegawai yg mengendalikan perlantikan DG41.

- Aku masih lagi coool.

- Pegawai tersebut menghubungi pegawai yg berkenaan....kemudian

- Dia memaklumkan kepada aku surat dan dokumen aku tak diterima oleh mereka.

- Masih boleh control cooooool lagi. Aku menerangkan kpdnya ini adalah surat dan dokumen kali kedua aku hantar spt mana yg mereka kehendaki dah sebulan aku hantar.(sambil menunjuk surat dari SPP). Kali pertama semua yg dikhendaki aku telah hantar..Kemudian kali kedua mereka nyatakan mereka tidak terima ” surat aku janji,surat penempatan dan kew 8”.

- Yang aku hilang sabar apabila pegawai dikaunter tersebut nyatakan mungkin surat tu belum sampai lagi, dlm perjalanan.

- Menyirap darah aku mendengarnya...dah sebulan hantar...surat tu tak sampai lagi..aku mula meninggikan suara..tak kan surat tu dibawa oleh kereta lembu kata ku.. aku terus mendesak pegawai itu supaya aku dapat berjumpa dengan pegawai yg bertanggungjawab.

- Lima minit kemudian pegawai itu mengatakan surat aku yang kali kedua telah diterima pada 22/10/10.

- Kenapa tak proses lagi kata aku,dah terima lebih sebulan dah.

- Pegawai itu memaklumkan mereka sibuk mengemas dokumen2 dan dimasukkan dlm kotak2 sebab nak pindah turun ke tingkat dua.

- Jawapan yg diterima membuat aku begitu ingin bersemuka dgn pegawai yg bertanggungjawab. Kalau dibiarkan mungkin dokumen aku akan jadi perkasam didlm kotak. Aku memohon bersungguh2 aku ingin berjumpa dgn pegawai yg bertanggungjawab,aku dtg dari jauh, aku mesti balik dgn berita yg boleh menyakinkan aku.

- Aku disuruh menunggu lagi . pegawai kaunter menghubungi seseorang sambil bercakap panjang lebar.(mungkin bercerita ttg aku kut)

- Sambil menunggu aku perhatikan dilobby kaunter ada 2 org guru sedang dilayani oleh 2 pegawai yg berpakaian kerja seperti biasa. Seorang tak dilantik hampir 3 tahun yg seorang tu membuat rayuan. Entah rayuan apa....????

- Hampir setengah jam datang seorang pegawai lelaki berkot tapi tidak bertali leher membawa satu fail.

- Siapa mz.......... bersuara agak keras menyebut nama penuh aku.. Saya ...,sahut aku……..

- Dgn nada yg lantang …katanya” kenapa JPN P.Pinang memberi tarikh 5 OKT bukan 2 OKT spt mana yg diarahkan.Saya tak dpt proses surat ini kerana tarikhnya.Ini semua salah JPN cikgu.

- Berdesing telinga aku mendengarnya…bukan salah aku…dari tadi aku banyak ishtifar..kerana aku tahu aku memang tidak dapat mengawal keadaan jika berlaku seperti ini. .Aku pasti pegawai ini memang hendak cover line dgn menyalahkan org lain. Berpakaian kot semata2 untuk menakut2kan orang…..aku peduli apa. Cuma pada hari itu aku berkopiah tapi masih berpakaian sopan,.mungkin pada anggapannya aku ni kolot.

- Pantang org meninggikan suara pada aku yg tak bersalah,automatik dgn sendiri tanpa kawalan aku suara aku juga meninggi.

- Bukan salah saya,jpn pun mesti dapat arahan ttg tarikh tersebut....dan bukan saya seorang yg dpt tarikh spt ini...kawan2 saya yg sama dgn saya pun dapat tarikh yg sama. Sekarang ini mereka dah dpt pun perlantikan dg 41 malah ada yg dapat seawal bulan Ogos lagi. Di Pulau Pinang bukan saya seorang, ada 5 lagi dan mereka dah pun dilantik....sergah aku. Macam mana boleh jadi begini? Siapa yg mengeluarkan surat perlantikan.? Soal aku kepada pegawai (en. S) tersebut.

- En S mula berlembut...begini cikgu...surat n dokumen cikgu baru kami terima… katanya yg cuba cover line lagi.

- Aku masih meninggi suara lagi...maklumla orang tak boleh kawal ni…bila terima surat dokumen yg kedua ni?

- Eer..eeerrr….sambil berfikir en S.

- Tanpa menanti jawapan dari nya aku bersuara ...kali pertama semua dokumen telah lengkap saya hantar ....tapi SPP kata saya tak hantar 3 dokumen, saya telah ambil tindakan tersebut. Surat kedua en terima pada 22/10/10 bukan?(aku dpt maklumat ni dikaunter tadi)

- Ya..Ya.. jawabnya yang mula perlahankan suaranya.

- Buat kerja apa mcm ni...lebih sebulan dah terima tapi tak dapat diproses. Bila boleh saya dapat surat perlantikan ni? Dgn nada sikit marah saya bertanya

- Saya janji dlm masa 2 minggu cikgu akan dapat surat perlantikan cikgu.kata en S.

- Betul 2 minggu ni...soal saya....boleh saya percaya kata2 ni...tanya saya lagi.

- InsyaAllah cikgu akan saya usahakan. En S cuba menyakinkan saya. Cikgu tak payah la datan lagi ke sini. Katanya.

- Alhamdulillah kata saya dgn nada yg lembut...tapi dlm masa 2 minggu...kalau tak ada juga saya terpaksa datang sekali lagi....saya dtg dari jauh...kali ni saya akan jumpa dgn pihak atasan.

Itulah janji yg diberikan kepada saya., rasa puas kerana dapat berurusan sendiri.. kepada kawan2 yg ada masalah kena lah datang berurusan sendiri. Pada saya ini bukan masalah birokrasi tetapi masalah malas melaksanakan tugas.Ingatlah tugas yang diamanah itu perlu dilaksanakan. Rezeki yg halal datang dari tugas yg kita laksanakan.

Wednesday, November 17, 2010

Sabah 14-16 November 2010

Selamat Datang ke Sabah


Saya berkesempatan ke Sabah bagi program lawatan bersama Pengarah BPSH bagi meraikan persaraannya. Sebaik tiba, saya menghubungi Anas dan beliau bersedia mengambil saya kerana ketika itu berada di Kota Kinabalu tetapi saya tidak dapat memenuhi permintaannya kerana telah dijemput oleh pegawai2 di JPN Sabah kerana atur cara disusun oleh mereka dan kami terpaksa terus bertolak ke Ranau pada 14 Nov tersebut. Terima kasih Anas.

Sebaik tiba di Ranau pada ketika itu jam sudah pukul 7 malam dan terpaksa bergegas untuk majlis jamuan makan malam. Di sini saya berkesempatan menemui Whinie tetapi disebabkan majlis adalah rasmi maka kami sempat berbual sebentar sahaja dan tambahan Whinie terpaksa pulang awal kerana beliau menumpang kenderaan kawannya. Nak bergambar pun tak sempat.

Rakan2 Sabah yang lain tak sempat saya hubungi. Walau apapun, terima kasih kepada rakan2 di Sabah walaupun kesempatan hanyalah seketika.


Menikmati makanan seafood yang dikatakan popular di Sabah iaitu di Restoran Gayang sewaktu tiba pada 14 Nov yang terletak hampir setengah jam perjalanan dari Kota Kinabalu menghala ke Kota Belud.


Juga menikmati makanan seafood di malam terakhir sebelum berangkat pulang di Restoran Nelayan, Kota Kinabalu.

Thursday, November 11, 2010

Keputusan UPSR 2010

Salam Rakan2,

Keputusan UPSR telahpun diumumkan pada hari ini. Pastinya bagi mereka yang memperoleh keputusan yang baik akan merasa gembira dan bagi yang merosot tu, jangan berputus asa kerana itu bukanlah petanda kita tidak melakukan tugas dengan sebaik mungkin.

Kebetulan saya berkursus di IAB pada 8 hingga 11 November 2010 dan sewaktu di IAB ni, sempat bertemu dengan Che Norizam dan Wan Zainon. Sempat bertanyakan keputusan UPSR sekolah Che Norizam dan dia gembira kerana bilangan murid yang dapat 5A bertambah dari 11 kepada 13 orang dan peratus keseluruhan meningkat. Bila lihat semua GB2 yang ada tu mendapat keputusan, terasa teruja juga dengan suasana sebegitu tetapi tidak dapat merasakannya.

Bagaimana dengan sekolah rakan2 sekalian? Bolehlah dikongsi bersama kegembiraan ini dengan berkongsi maklumat.

Terima kasih.

Thursday, November 4, 2010

Selamat Bersara Y.Bhg. Tan Sri Alimuddin dan Selamat Datang Y.Bhg. Dato' Abd. Ghafar Mahmud

4 November 2010 merupakan hari terakhir Y.Bhg. Tan Sri KPPM menamatkan perkhidmatannya sebagai penjawat awam. Setinggi-tinggi ucapan penghargaan terima kasih di atas segala sumbangan dan khidmatnya kepada Kementerian Pelajaran Malaysia.


Ucapan dan Amanah Akhir Y.Bhg. Tan Sri KPPM


Mengetik kad perakam waktu bagi kali terakhir.



Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia Baru
Dato' Abd. Ghafar Mahmud

Wednesday, November 3, 2010

Sambung Belajar Master dan PhD Percuma???? Dah bagus......

Penggulungan bagi Perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2011 (Bajet 2011) KPT

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bersedia menimbang untuk mengecualikan atau mengurangkan yuran pengajian kepada rakyat Malaysia berumur 50 tahun ke atas yang ingin melanjutkan pengajian di peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah (PhD) di institusi pengajian tinggi awam.


Bagaimanapun Timbalan Menteri berkenaan Datuk Saifuddin Abdullah berkata, perkara itu tertakluk kepada syarat-syarat yang akan ditentukan serta akan dibawa ke kabinet untuk kelulusan.

"Ia selaras dengan hasrat kerajaan melahirkan pemegang PhD seramai 60,000 orang menjelang tahun 2023," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2011 peringkat Dasar bagi Kementerian Pengajian Tinggi di Dewan Rakyat hari ini.

Sehubungan itu Saifuddin berkata kementerian akan membelanjakan sebanyak RM483.9 juta untuk program MyBrain15 bagi meningkatkan bilangan pemegang PhD dalam negara, seperti yang diumumkan pada pembentangan Bajet 2011.

Peruntukan itu akan digunakan untuk membiayai sejumlah 7,610 pelajar sedia ada selain menyediakan 11,170 tempat baru bagi pengajian pasca siswazah di peringkat Sarjana dan PhD, kata beliau.

Untuk memperkasa aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D)di Institusi Pengajian Tinggi, Saifuddin berkata kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM741 juta di bawah Rancangan Malaysia Ke-Sepuluh (RMK-10) bagi tempoh dua tahun akan datang.

"Peruntukan dana tersebut adalah merupakan satu peningkatan yang besar berbanding dengan peruntukan dana R&D (penyelidikan dan pembangunan) bagi tempoh lima tahun di bawah RMK-9 yang berjumlah hanya sebanyak RM315 juta.

"Ini tidak termasuk tambahan peruntukan R&D berjumlah RM400 juta untuk lima universiti penyelidikan iaitu Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Putra Malaysia (UPM)dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM)," katanya.

Mengenai cadangan memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU), beliau berkata kementerian tidak bercadang untuk berbuat demikian kerana ia baru sahaja dipinda.

Berkuatkuasa 1 Februari tahun lepas, AUKU mengambil pendekatan positif dengan membenarkan mahasiswa melibatkan diri dalam mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar secara sihat, katanya.

Bagaimanapun beliau berkata, AUKU masih tidak membenarkan mahasiswa melakukan apa-apa yang ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan kepada atau simpati dengan atau bangkangan terhadap mana-mana parti politik termasuk calon bebas.

Mengenai dua pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang menyertai raptai persidangan Perhimpunan Agung Umno 2010, beliau berkata UKM telah memberi surat tunjuk sebab kepada pelajar terlibat.

Dalam perkembangan lain, Saifuddin berkata pelbagai usaha sedang dilakukan bagi meningkatkan prestasi kutipan balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) termasuk mengadakan perbincangan dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk membolehkan kewajipan potongan gaji melalui LHDN dilaksanakan.

Beliau berkata meskipun terdapat peningkatan terhadap jumlah peminjam yang memulakan bayaran balik, ia tidak mengikut jumlah sebenar yang ditetapkan disebabkan beberapa faktor antaranya peminjam melanjutkan pelajaran serta mendapat gaji permulaan yang rendah.

"Sehingga 31 Ogos lepas, sejumlah RM1.959 bilion telah dikutip, iaitu 48 peratus daripada jumlah yang sepatutnya dikutip sebanyak RM4 bilion," katanya.

Saturday, October 30, 2010

Cikgu dan Pensyarah - Saja gelak2

Pensyarah Universiti dan cikgu duduk di dalam keretapi

Pensyarah:Saya bagi satu soalan kalau awak tk dpt jawab awak bagi saya RM5 dan
awak tanya saya satu soalan kalau saya tk dpt jawab saya bagi awak RM5

Si cikgu terfikir seketika..tetapi apabila memikirkan dia adalah pensyarah
universiti mestilah lebih bijak daripadanya. Dengan sopan die menolak
pelawaan si pensyarah. Si pensyarah agak geram dan kecewa dan cuba
untuk kali terakhir..

pensyarah: Ok macam ni..saya bagi satu soalan kepada awak..jika awak tk dpt jwb awk byr saye RM5 dan awk bagi
soalan kat sya kalau sya tk dpt jawab saya kene byr awk RM50

Si cikgu berfikir..

dia sememangnya tidak terlalu bijak dari pensyarah
tetapi dia tidak b0_d0. Lalu menerima perlawaan si pensyarah. Lalu si
pensyarah memulakan soalan nya Berapakah jarak antara Bumi ke bulan dan
ke planet marikh balik ke bumi..

Si cikgu sememangnya tidak mengetahui jawapanya. Tanpa berfikir panjang jawapannya si guru terus
memberikan RM5 kepada si pensyarah. Si pensyarah tersenyum gembira

pensyarah:Sekarang giliran kamu pula..tanyalah apa-apa soalan pun

Si cikgu berfikir sejenak

Cikgu:erm ok... soalan nya..Apa benda
yang naik ke gunung berkaki 3 tetapi apabila turun dari gunung berkaki
empat...

Si pensyarah berkerut seketika memikirkan jawapan
nya..lalu mengeluarkan notepad untuk mengira sesuatu..tidak jugak
mendpat jawapan..lalu membuka laptop nye surfing ke enklopedia tetapi
tidak juga mendapat jawapannya. Setelah hampir sejam masih tidak
mendapat jawapan..Si cikgu naik bosan menunggu menyambung termenung
melihat permandangn di luar keretapi.

Akhirnya si pensyarah berputus asa lalu mengeluarkan duit sebanyak RM50 dan memberikan kepada
si cikgu. Si cikgu menyambut nya dengan girang... .Lalu terus memandang
ke arah tingkap dan menyambung tenunganya ke permandangn di luar..

si pensyarah bersuara

pensyarah:..Nanti dlu... kamu tidak boleh buat saya macam
ni... Apakah jawapan kepada soalan kamu tadi?

Si guru melihat tenang ke arah si pensyarah lalu menghulurkan kepadanya RM5.kerana beliau pun tidak tahu akan jawapanya..

da untung 40 ringgit..huuhuhuh

Thursday, October 21, 2010

Bolhassan @ Kuching, Sarawak

Kesempatan ke Kuching bagi menghadiri mesyuarat telah memberi peluang kepada saya untuk mengunjungi rakan kita Cikgu Bolhassan. Yang seronoknya dapat menumpang tidur di rumahnya dan berada dalam keluarganya walaupun semalaman. Saya juga berpeluang melawat ke sekolahnya iaitu SK Serian dan meninjau sendiri keadaan persekitaran sekolah.

Terima kasih tidak terhingga kepada rakan kita Bolhassan di atas layanan beliau kepada saya sepanjang berada di Kuching.


Bersama Bolhassan @ Serian, Sarawak


Pagi pekena Laksa Sarawak di Serian


Petang pekena Mee Jawa @ Kuching


Pandangan hadapan SK Serian


SK Serian.... difahamkan Bolhassan akan bergerak hujung tahun ini. Benar atau tidak? Kita tunggu berita sebenar.


Inilah rumah Guru Besar SK Serian sewaktu bertugas. Kelihatan Toyota Vios baru setelah tamat belajar.

Friday, October 15, 2010

Bajet 2011 - Suka atau Tidak?

  • Semua jenis telefon bimbit dikecualikan cukai jualan
  • RM576 juta dalam bentuk biasiswa untuk guru yang ingin melanjutkan pengajian
  • Peruntukan RM213 juta untuk ganjaran kepada sekolah berprestasi tinggi serta imbuhan pengetua, ...guru besar, guru cemerlang
  • Program rebat bayaran elektrik bil elektrik bagi penggunaan bawah RM20 diteruskan, libatkan peruntukan RM150 juta
  • Skim Rumah Pertamaku untuk golongan muda yang baru bekerja, tawar jaminan kerajaan untuk bayaran pendahuluan
  • Kadar tol 4 lebuhraya milik PLUS tidak akan dinaikkan bagi tempoh 5 tahun akan datang bermula serta merta
  • A new landmark, Warisan Merdeka, expected to be completed in 2020, will include a 100-storey tower, tallest in M'sia.
  • Penjawat awam wanita diberi fleksibiliti tentukan sendiri tempoh cuti bersalin bergaji penuh tidak melebihi 90 hari
  • Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM500 untuk penjawat awam gred 54 ke bawah termasuk pegawai kontrak dan pesara kerajaan
  • PTK dimansuhkan dan digantikan dengan sistem penilaian yang lebih sesuai untuk penjawat awam menjelang Jun 2011

Thursday, October 7, 2010

Kalendar Persekolahan Tahun 2011

PANAS!! PANAS!!
Baru Upload Petang Semalam (6/10/2010)

Kalendar Persekolahan Tahun 2011


Kumpulan A
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 02.01.2011 31.01.2011 22
Hari Persekolahan 01.02.2011 28.02.2011 20
Hari Persekolahan 01.03.2011 10.03.2011 8
Cuti Pertengahan Penggal 11.03.2011 19.03.2011 9
Hari Persekolahan 20.03.2011 31.03.2011 10
Hari Persekolahan 01.04.2011 30.04.2011 20
Hari Persekolahan 01.05.2011 26.05.2011 20
Cuti Pertengahan Tahun 27.05.2011 11.06.2011 16




II Hari Persekolahan 12.06.2011 30.06.2011 15
Hari Persekolahan 01.07.2011 31.07.2011 21
Hari Persekolahan 01.08.2011 25.08.2011 19
Cuti Pertengahan Penggal ke II 26.08.2011 03.09.2011 9
Hari Persekolahan 04.09.2011 30.09.2011 20
Hari Persekolahan 01.10.2011 31.10.2011 22
Hari Persekolahan 01.11.2011 17.11.2011 13




Cuti Akhir Tahun 18.11.2011 31.12.2011 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78

Kumpulan B
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 03.01.2011 31.01.2011 21
Hari Persekolahan 01.02.2011 28.02.2011 20
Hari Persekolahan 01.03.2011 11.03.2011 9
Cuti Pertengahan Penggal 12.03.2011 20.03.2011 9
Hari Persekolahan 21.03.2011 31.03.2011 9
Hari Persekolahan 01.04.2011 30.04.2011 20
Hari Persekolahan 01.05.2011 27.05.2011 21
Cuti Pertengahan Tahun 28.05.2011 12.06.2011 16




II Hari Persekolahan 13.06.2011 30.06.2011 15
Hari Persekolahan 01.07.2011 31.07.2011 21
Hari Persekolahan 01.08.2011 26.08.2011 19
Cuti Pertengahan Penggal ke II 27.08.2011 04.09.2011 9
Hari Persekolahan 05.09.2011 30.09.2011 20
Hari Persekolahan 01.10.2011 31.10.2011 22
Hari Persekolahan 01.11.2011 18.11.2011 14




Cuti Akhir Tahun 19.11.2011 01.01.2012 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78

Kumpulan A Kumpulan B
  • Kedah
  • Kelantan
  • Terengganu
  • Perlis
  • Pulau Pinang
  • Perak
  • Selangor
  • Negeri Sembilan
  • Melaka
  • Johor
  • Pahang
  • Sabah
  • Sarawak
  • Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  • Wilayah Persekutuan Labuan
  • Wilayah Persekutuan Putrajaya

Monday, October 4, 2010

Surat Pekeliling Am Bilangan 3 Tahun 2010

Tindakan Tatatertib Terhadap Penjawat Awam Yang Membuat Kenyataan Menyentuh Sensitiviti Kaum Dan Agama

Sila klik di bawah :

Surat Pekeliling Am Bilangan 3 Tahun 2010

Wednesday, September 15, 2010

UPSR 2010!!!



Salam Rakan2,

Cabaran yang bakal ditempuh merupakan satu bebanan yang amat berat. Ditambah pula dengan Bai'ah atau New Deal, pastinya apa yang diunjur dan disasarkan merupakan sesuatu yang mesti digapai. Usaha-usaha yang tanpa mengenal jemu pasti akan membuahkan hasil. Ada yang sudah memulakan persekolahan sebagai selesai Aidil Fitri manakala ada juga yang masih dalam mood cuti.
Walau apa dan bagaimanapun, diucapkan selamat menghadapi UPSR 2010 kepada semua rakan2 kerana sudah tentu rakan2 merasa lebih teruja daripada anak didik itu sendiri. Semoga semua rakan2 berjaya dalam melonjakkan kecemerlangan sekolah dan mengotakan bakat kepimpinan yang ada dan telah dipelajari. Perjuangan saya selama 3 tahun di sekolah, telah berjaya saya lonjakkan pencapaian UPSR sekolah sehingga dua tahun berturut2 mengatasi sejarah dan rekod sekolah. Semoga rakan2 juga akan begitu.

Sekian, terima kasih.

Sunday, September 5, 2010

Selamat Hari Raya Aidil Fitri



Salam Rakan2,

Selamat Menyambut Kehadiran Syawal pada tahun ini dengan harapan akan beroleh kegembiraan dan kebahagiaan. Disamping menyambutnya dengan penuh kegirangan, sama-samalah kita berdoa kepada rakan kita yang kehilangan orang tersayang agar dia menghadapi hidup ini dengan penuh ketabahan.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri kepada semua dan saling bermaafan sesama kita dari segi zahir mahupun batin, sama ada disedari atau tidak sepanjang kita berceloteh dan berkomunikasi.

Sekian, Wassalam

Thursday, September 2, 2010

ALFATIHAH!! SEMOGA ROHNYA BERSAMA ORANG YANG SOLEH

Salam rakan2,

Sebenarnya saya mendapat berita kembalinya ke rahmatullah suami rakan kita Puan Rusma pada petang 31 Ogos 2010. Namun disebabkan dalam perjalanan out station dan tiadanya talian internet maka saya tidak dapat memuatnaikkan berita ini. Sekembali dari out station pada hari ini, barulah kesempatan memuatnaik berita ini ada.

Arwah suami Puan Rusma diberitakan meninggal dunia pada jam 4.25 petang 31 Ogos 2010 yang lalu. Berita awal semasa koma dulu, telahpun tiada kerana difahamkan telah sembuh dan boleh bercakap dan menjalani kehidupan seperti biasa. Namun kuasa Allah s.w.t mengatasi segala-galanya. Apa yang dapat kita doakan semoga Puan Rusma dapat menghadapi dugaan Allah ini dengan penuh ketabahan dan semangat yang kuat. Kita hanya sekadar boleh menghulurkan simpati dan turut sama menumpang sedih ke atas berita ini. Sama2lah kita memanjatkan doa ke hadrat Allah s.w.t. semoga rohnya suami Puan Rusma berada di kalangan orang2 soleh.

Al-Fatihah......

Sunday, August 29, 2010

Teachbook

Salam rakan2,

Kebetulan terbaca dalam akhbar Berita Harian tentang saman yang dikemukakan oleh Facebook terhadap Tachbook atas alasan menggunakan perkataan 'book' dalam portal komuniti Teachbook ini. Apabila dilihat kepada kandungan portal ini, tiada pun sebarang ancaman kepada Facebook.

Agak sesuai kita sebagai guru mendaftar dalam portal ini agar perkongsian secara universal dapat berlaku ke arah bertaraf dunia. Perkongsian dengan guru-guru di seluruh dunia akan membantu kita membuka minda dan mengadaptasi sesuatu yang baik.

Jika ingin mendaftar, sila lawati portalnya di alamat ini dengan klik saya di perkataan :

TEACHBOOK

Paparan seperti dibawah akan tertera dan apa yang penting, rakan2 kena mendaftar dahulu sebelum boleh sign-in. Ini adalah portal baru dan tiada kandungan lagi kerana ia baru dilancarkan.














Selamat mencuba dan menggalakkan guru2 kita menggunakannya. Ini akan menggambarkan betapa efisiennya GB yang berkelulusan UPSI dalam Pengurusan Pendidikan.

Terima kasih.

Tuesday, August 17, 2010

Sama-samalah Kita Berdoa Kepada Suami Puan Rusma

Salam rakan2 sekalian,

Saya menerima mesej SMS dari saudara Aziz dan Hajah Rozita yang memaklumkan bahawa suami rakan kita iaitu Puan Rusma sedang kritikal dan tenat. Penyakit apa saya tak dapat maklumat kerana cuba hubungi Puan Rusma tetapi tiada jawapan. Mungkin HP nya di 'off' kan kerana berada di wad ICU atau pun tidak boleh 'on' HP sewaktu dalam wad hospital.

Kesempatan ini sempena bulan Ramadhan yang mulia, sama-samalah kita menadahkan tangan dan memanjatkan doa semoga tidak ada perkara yang tidak diingini berlaku ke atas rakan kita ini.

AMIN....

Tuesday, August 3, 2010

Cuba Perhatikan Video Ini... Apa pandangan anda??

Video ini mengambarkan satu insiden di sebuah sekolah yang melibatkan guru dan murid. Pertengkaran sehingga mencetuskan insiden yang tidak diingini amat mendukacitakan. Adakah murid itu yang bersalah? Atau guru tersebut yang bersalah. Apa yang tidak aku persetujui adalah apabila Presiden NUTP dan Pengerusi PIBGN menyalahkan guru tersebut tanpa mendapatkan maklumat lanjut secara lengkap dan teliti tetapi sekadar melihat video klip ini dan terus membuat tafsiran sendiri. Inilah yang dapat kita saksikan dalam berita TV3 malam ini.
Mungkin rakan2 masih ingat apabila video klip wanita Malaysia dibogelkan di lokap polis dan terus dikatakan wanita itu warga Cina sehingga memaksa wakil Malaysia memohon maaf ke negara Cina tetapi kebenarannya lain pula. Rakan2 lihat sendiri dan buat penelitian.



Adakah semudah itu guru dipersalahkan??? Adakah anda sebagai seorang guru sanggup dicerca dan diherdik oleh seorang murid??? Adakah tak ada sebarang budi bicara sebagai seorang guru?

Renungkan dan berilah komen anda. Terima kasih.

Wednesday, July 28, 2010

Kadar Baru Cuti Rehat Tahunan Hanya 25 Hari

Salam rakan2,

Agak lama saya tidak memuatkan entri baru kerana tiada kesempatan waktu. Tapi entri kali ini dirasakan perlu diberi peringatan supaya kita sebagai Ketua Jabatan (GB) peka terhadap perkara ini bukan sahaja untuk guru-guru dan staf tetapi juga untuk diri sendiri.

SEDARKAH KITA???? Kelayakan cuti rehat kita setelah dilantik ke DG41 adalah hanya 25 Hari??? Ini berdasarkan kepada Pekeliling Perkhidmatan Bil. 14/2008 yang berkuatkuasa pada 1 Januari 2009. Oleh kerana kita telah dilantik pada 5 Oktober 2009, maka secara langsung kita tertakluk kepada pekeliling ini.

APA YANG PERLU DILAKUKAN?? Semak semula kelayakan cuti rehat. Bagi 1 Jan hingga 30 Sept 2009 (perkiraan kelayakan cuti berdasarkan kepada kelayakan 35 hari setahun) dan bagi baki 1 Okt hingga 31 Dis 2009 (perkiraan kelayakan cuti berdasarkan kepada kelayakan 25 hari setahun). Jadi.... kelayakan cuti rehat kita bagi tahun 2009 BUKANNYA 35 hari tetapi berasaskan kepada perkiraan sifir yang layak (mungkin 26/27 + 5/6 = 31-32 hari sahaja berdasarkan anggaran).

INGAT!!! Jangan sampai dah terlebih ambil cuti kerana jika dah terlebih ambil cuti, kenalah potong gaji untuk bayar kembali. AWAS!!! hati-hati dan prihatin.

Sekian untuk makluman rakan2. Terima kasih.


Sila klik utk lihat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 14/2008

Friday, July 16, 2010

RAHSIA MELALUI TULISAN

RAHSIA MELALUI TULISAN – DR. FADZILAH KAMSAH


Maafkan saya rakan-rakan, kerana diatas kesibukkan admin maka saya mengambil kesempatan memasukkan entri ini. Mungkin ianya dapat memberi manfaat kepada kita. Harap rakan-rakan memberi komen dan pandangan mengenai tajuk entri ini.

Pertama : Tekanan
i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif
ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit

Kedua : Bentuk Tulisan
i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat
Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)
ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp
Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)

Ketiga : Kecondongan
i. Condong ke kanan
Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih
sayang, berani, pemurah
ii. Condong ke kiri
Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka
campur orang
iii. Tegak
Systematic, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan
tengah
iv. Campur-campur
Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf)
Keempat : Kerapatan
i. Jarang-jarang
Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.
ii. Rapat-rapat
Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut

Kelima : Pada huruf J, G, Y, Z
i. Ada ekor
a) Besar, panjang dan sempurna
Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan
b) Kecil, pendek dan tak sempurna
Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri

Keenam : Pada palang huruf kecil T (t)
i. Tinggi
Tahap aspirasi tinggi
ii. Rendah
Mudah berpuas hati, cita-cita rendah
iii. Tengah-tengah
Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana

Rumusan : -

Tulisan mencerminkan peribadi... Kita boleh menukar tulisan kita untuk mengubah peribadi dan Personaliti kita dengan sengaja supaya kita cemerlang dalam hidup...Ingat-ingat mulai sekarang perhati-hatilah tulisan staf kita, kawan-kawan dan anak didik kita.
Mungkin kita boleh cadangkan mereka ubah peribadi dan personaliti mereka melalui perubahan tulisan mereka.

- dari prof. serba rahsia.

( hahaahaaa hampa nak tau rahsia apa lagi... prof boleh tolong bongkarkan )

Sunday, June 20, 2010

Selamat Berjuang Kembali

Semua rakan2,
Diucapkan selamat meneruskan kembali perjuangan ke arah kecemerlangan sekolah masing2 selepas cuti panjang selama 2 minggu. Pastinya debaran kepada pencapaian akademik sekolah menjadikan diri semakin tertekan. Tambahan pula SIP yang diisi perlu dilaksana dan dicapai. Semoga rakan2 akan dapat meneruskan kecemerlangan sekolah masing2.

Monday, June 7, 2010

Saat Indah Perkahwinan

Teruna : Akhirnya inilah saat yang aku tunggu sekian lama
Dara : Apakah kau rela kalau aku pergi?

Teruna : Tentu tidak! Jangan sesekali kau berfikiran begitu!
Dara : Apakah kau mencintaiku?

Teruna : Tentu! Selamanya akan tetap begitu!
Dara : Apakah kau pernah berlaku curang?

Teruna : Tidak ! Aku tak akan melakukan hal seburuk itu!
Dara : Mahukah kau menciumku?
Teruna : Ya! Dara: Sayangku....!

Sesudah 5 tahun perkahwinan....

SILA BACA DARI BAWAH KE ATAS.




Saturday, June 5, 2010

Umrah, Pengganti dan Selamat Bercuti

Salam rakan2,

Pertama sekali diucapkan selamat pergi dan selamat kembali kepada rakan2 yang akan menunaikan umrah semasa cuti sekolah ini. Semoga rakan2 yang kesana dapat mendoakan rakan2 disini untuk sama2 menyahut seruan Ilahi untuk menunaikan haji dan umrah buat kali pertama atau kedua atau seterusnya.

Kedua, rakan kita dari Kumpulan A iaitu Puan Saha Fadillah telahpun menerima kenaikan pangkat ke DGA34 (beliau masih belum memohon DG41). Jika diikutkan perancangan asal, beliau akan mengambil tempat saya sebagai GB di SK Kajang Utama kerana surat ke situ telahpun siap sedia tetapi telah ditahan dan ditukar dengan orang lain kerana saya difahamkan hampir 9 orang melobi tempat yang saya tinggalkan. Akhirnya beliau ditempatkan di SK Taman Nirwana, Cheras mulai 16 Jun 2010 dan telah menandatangani surat setuju terima. Jadi kemungkinan besar GB SK Taman Nirwana sedia ada (DGA38) akan menggantikan tempat saya di SK Kajang Utama. Walau apapun, tahniah kepada rakan kita dari Kumpulan A ini kerana telahpun dilantik sebagai GB dan menerima kenaikan pangkat.

Ketiga, Selamat Bercuti Sekolah kepada semua rakan2 walaupun saya pasti rakan2 tidak bercuti kerana menguruskan program2 UPSR. Di sekolah saya pun, saya telah berpesan supaya diteruskan program perkampungan UPSR supaya momentum belajar murid tidak hilang. Apabila bercuti, berhati2lah sepanjang berada di jalan raya walaupun kita tidak dapat bercuti untuk buat reunion.

Akhir kata, semoga rakan2 terus sukses dalam mengurus organisasi masing2. Terima kasih.

Thursday, June 3, 2010

PENDEDAHAN ESKLUSIF

Kepada kawan-kawan yg mengenali saya, mohon maaf kerana menggunakan blog ini terutamanya tuan blog ini .Sekali lagi saya Mohd.Zulkifli rakan sekuliah anda ingin memohon ribuan ampuan dan maaf sekiranya catatan saya selama ini mengguris hati rakan-rakan bloggers.

Diruangan ini saya mohon maaf daripada admin (faris) kerana menggunakan blog ini untuk membuat pendedahan atas nama-nama-nama tersebut, penggunaannya bukan untuk niat yang tidak baik ianya semata-mata untuk menghidupkan suasana respon merespon rakan-rakan sahaja.Mungkin tanpa saya sedari respon dari saya telah mengguris hati rakan-rakan.Ampun maaf dipinta.

Sejak akhir-akhir ini saya telah menggunakan nama-nama samaran seperti "binzain (mkn semua org dah tau kut) dan kebanyakkan saya menggunakan nama “zorro”.Tapi dlm ruang chat saya menggunakan nama “mamak”.Faris,Yusuf,Pirzan, Kak Kiah, Jony, Zalila, Non, Valar,Noris ,Azam dan anynomous aku mohon maaf sekiranya catatan aku menguris hati kalian begitu juga si teja .

Mohon doa dari kalian agar aku sekeluarga diberi kesihatan yang baik supaya dapat mengerjakan ibadah umrah dan diterima oleh Allah sebagai umrah yang mabrur.Aku berangkat pada 7 Jun 2010 dan dijangka pulang pada 20 Jun 2010.InsyaAllah.

Izinkan aku sekali lagi melafazkan pantun2 ini……...

SALAHKAH JIKA IBU DODOIKAN
TIDURKAN ANAK DIATAS PANGKUAN
SALAH DAN SILAP HAMBA LAKUKAN
AMPUN MAAF HAMBA POHONKAN.

BADANG KUAT BERTUBUH SASA
MENCABAR DIA ELOKLAH BERJAGA
TERSILAP KATA TERSASAR BAHASA
KESALAHAN HAMBA MAAFKAN JUA.

BULAN MENGAMBANG BINTANG BERKELIPAN
PUNGGUK MERINDUI AMAT MERAWAN
ANDAI MENYINGGUNG JUA MELUKAKAN
KU POHON MAAF DARIMU TUAN/PUAN.

CEKAP BERSAJAK DATUK PANGLIMA
GAGAH BERANI JUA PERKASA
ANDAI DIKAU TAK DAPAT MENERIMA
MOHON MAAF SEGALA DOSA


DITEPI PANTAI BERENANG-RENANG
TEBARKAN JALA TANGKAP GELAMA
JANGAN DISEBUT JUA DIKENANG
LUPAKAN SAJA SENGKETA LAMA

PUTERI BERSIRAM DITEPI PERIGI
MENCEDOK AIR BERHATI-HATI
IZINKAN HAMBA BERLALU PERGI
JANGAN ADA DENDAM DI HATI.

LABAIKALLAHHUMMALABAIK..LABAIKALLA.SYARIKALAKALABAIK....
INNALHAMDA.WANNI’MATA.....LAKAWAL MUR LA SYARIKALA............

Friday, May 21, 2010

RENUNGAN BUAT INSAN BERNAMA GURU

Dalam apa jua bidang, professional dan personal harus di bezakan. Andai anda telah atau bakal memilih bidang pendidikan, tekadkan lah hati. Betulkan niat. Niat sebenar hanya untuk mendidik anak bangsa untuk menjadi anak-anak yang bukan sahaja cemerlang fizikal tatapi juga cemerlang rohani. Kerana, saat kita di tanya di padang mahsyar kelak tentang tanggungjawab kita. Kita ada jawapan yang kukuh............

”AKU TELAH BERJAYA MENDIDIK ANAK-ANAK MURID KU UNTUK MENGABADIKAN DIRI MEREKA PADA MU DENGAN ILMU-ILMU YANG KU CURAHKAN... ILMU-ILMU YANG KAMI BERIKAN AKAN MAMPU MEMBAWA MEREKA SEMAKIN DEKAT PADA MU YA ALLAH.....”

Tapi bayanngkan andai tinggal selangkah lagi langkah kita masuk ke syurgaNya. Tiba-tiba..........

”NANTI DULU YA ALLAH.....JANGAN BENARKAN ORANG INI MASUK KE SYURGA”

Tercengang sendiri...mengapa perjalananku terhalang........mengapa????

”MENGAPA KAU MENGHALANG GURU MU INI UNTUK MEMASUKI SYURGA KU?”

”Kalau KAU ingin tahu.... guru ini tidak pernah menegur kesilapanku......dia hanya mengajar aku ilmu dunia....Dengan ilmu itu aku semakin jauh dari MU. Kehadirannya hanya untuk mengajar... cukup bulan dapat gaji.... Tapi akhlak kami tetap rosak”

Ya Allah....apa perasaan kita ketika itu???!!!. Ingin mengulang semula masa lampau?? Tiada gunanya. Kerana semua itu sudah berlalu. Oleh sebab itu, wahai insan bernama guru, kukuhkanlah dirimu dengan AlQuran dan ASSunnah untuk menjadi panduan hidupmu agar anak-anak yang lahir daripada hasil tanganmu kelak merupakan anak-anak didik yang soleh dan solehah.

Akan lahirlah lebih ramai SALAHUDDIN AL AYYUBI, anak-anak seprti di palestin yang tidak pernah takut pada yahudi dalam menegakkan Islam. Merekalah yang akan menyambung perjuangan mu dalam membela ad-din tercinta. Jadilah contoh yang terbaik kepada anak-anak didikmu. Dalam masa yang sama, ketahuilah bahawa pilihan yang dibuat oleh insan bernama ibu dan bapa selalunya adalah yang terbaik untuk anak-anak mereka. Kerana pengalaman mereka, perhubungan mereka dan juga lebih dulu tahu ragam dan rencah dunia ini.

SIAPA PUN DIRIMU...KAMU ADALAH SEORANG GURU...GURU KEPADA DIRI....GURU KEPADA KELUARGA......GURU KEPADA MASYARAKAT....DAN GURU YANG MEMBAWA ISLAM.....


Al-Fatihah untuk guru-guru kita yang telah banyak menabur jasa dan bakti mereka....


AL-FATIHAAH...............

Wednesday, May 19, 2010

SELAMAT HARI GURU

PANTUN GURU

A-B-C dan alif ba-ta
Satu dua tiga dan empat
Selalu cikgu ajar kita
Ditubi-tubi sampai dapat ( ada lagi ke cikgu mcm ni?)

Satu dua tiga empat
Lima enam tujuh lapan
Ditubi-tubi sampai dapat
Bila dapat maju ke depan (bole la cikgu relax)

Lima enam tujuh delapan
Rajin belajar cepat maju
Bila dapat maju ke depan (jarang murid /ibubapa bagi
Terima kasih banyak, Cikgu! ucapan mcm ni)

Betik masak lebat di pangkal
Penuh kapal bawa belayar
Baik budi panjang akal
Hormat guru tekun belajar ( baru dpt berkat belajar)

Manis rasanya buah delima
Masak sebiji di celah daun
Budi guru saya terima
Jadi kenangan bertahun-tahun ( betul ke?)

Pohon palma tegak berdiri
Ditanam mari tepi bangunan
Ilmu di dunia terus dicari
Jasa guru dilupa jangan (derhaka namanya kalau lupa)

Waktu malam mencincang halia
Masak cencaru berserai wangi
Murid silam patuh setia
Hormat guru serta disayangi (sepatutnya mcm ni le)

Pergi memburu ke hutan lama
Dapat rusa di waktu pagi
Kalau ilmu ku dapat sama
Usaha guru ku sanjung tinggi (ingat ke lagi?)

Pakai baju warna biru
Pergi ke sekolah pukul satu
Murid sentiasa hormatkan guru
Kerana guru pembekal ilmu ( skrg ni mcm2 guru bekal)

Orang haji dari Jeddah
Buah kurma berlambak-lambak
Pekerjaan guru bukanlah mudah
Bagai kerja menolak ombak (kerja gila la namanya tu)


Daging rusa sedap diratah

Kenyang perut mata terlena

Membujur lalu melintang patah

Zaaaaapppppp aje apa yg tak kena..... (kerja aku la ni)

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites