Friday, May 21, 2010

RENUNGAN BUAT INSAN BERNAMA GURU

Dalam apa jua bidang, professional dan personal harus di bezakan. Andai anda telah atau bakal memilih bidang pendidikan, tekadkan lah hati. Betulkan niat. Niat sebenar hanya untuk mendidik anak bangsa untuk menjadi anak-anak yang bukan sahaja cemerlang fizikal tatapi juga cemerlang rohani. Kerana, saat kita di tanya di padang mahsyar kelak tentang tanggungjawab kita. Kita ada jawapan yang kukuh............

”AKU TELAH BERJAYA MENDIDIK ANAK-ANAK MURID KU UNTUK MENGABADIKAN DIRI MEREKA PADA MU DENGAN ILMU-ILMU YANG KU CURAHKAN... ILMU-ILMU YANG KAMI BERIKAN AKAN MAMPU MEMBAWA MEREKA SEMAKIN DEKAT PADA MU YA ALLAH.....”

Tapi bayanngkan andai tinggal selangkah lagi langkah kita masuk ke syurgaNya. Tiba-tiba..........

”NANTI DULU YA ALLAH.....JANGAN BENARKAN ORANG INI MASUK KE SYURGA”

Tercengang sendiri...mengapa perjalananku terhalang........mengapa????

”MENGAPA KAU MENGHALANG GURU MU INI UNTUK MEMASUKI SYURGA KU?”

”Kalau KAU ingin tahu.... guru ini tidak pernah menegur kesilapanku......dia hanya mengajar aku ilmu dunia....Dengan ilmu itu aku semakin jauh dari MU. Kehadirannya hanya untuk mengajar... cukup bulan dapat gaji.... Tapi akhlak kami tetap rosak”

Ya Allah....apa perasaan kita ketika itu???!!!. Ingin mengulang semula masa lampau?? Tiada gunanya. Kerana semua itu sudah berlalu. Oleh sebab itu, wahai insan bernama guru, kukuhkanlah dirimu dengan AlQuran dan ASSunnah untuk menjadi panduan hidupmu agar anak-anak yang lahir daripada hasil tanganmu kelak merupakan anak-anak didik yang soleh dan solehah.

Akan lahirlah lebih ramai SALAHUDDIN AL AYYUBI, anak-anak seprti di palestin yang tidak pernah takut pada yahudi dalam menegakkan Islam. Merekalah yang akan menyambung perjuangan mu dalam membela ad-din tercinta. Jadilah contoh yang terbaik kepada anak-anak didikmu. Dalam masa yang sama, ketahuilah bahawa pilihan yang dibuat oleh insan bernama ibu dan bapa selalunya adalah yang terbaik untuk anak-anak mereka. Kerana pengalaman mereka, perhubungan mereka dan juga lebih dulu tahu ragam dan rencah dunia ini.

SIAPA PUN DIRIMU...KAMU ADALAH SEORANG GURU...GURU KEPADA DIRI....GURU KEPADA KELUARGA......GURU KEPADA MASYARAKAT....DAN GURU YANG MEMBAWA ISLAM.....


Al-Fatihah untuk guru-guru kita yang telah banyak menabur jasa dan bakti mereka....


AL-FATIHAAH...............

5 comments:

zorro said...

maaf kerana tidak letak nama penghantarnya.kpd admin yg skrg ini sibuk dgn tugas2 baru ditempat kerja baru,saya mohon maaf kerana menggunakan ruang ini.

zaaaapppppp aje......hehheeeee

Faris said...

Zorro,
Baguslah diatas inisiatif ini. Memang saya kurang berkesempatan. Semoga ada insan seperti Zorro yang sudi meneruskan kesinambungan blog ini. Kalau tak ada yang nak mencoret dan menulis, saya ingat nak tutup aje tapi mujurlah ada insan yang sudi menyumbang dan mengimarahkan blog ini. TQVM.

jm said...

satu info yg sgt baik..buat panduan kita semua..

baguslah zorro kau bantu si faris tu update blog kita ni. kau pun ade zapppp

zorro said...

faris n jm ....bukan apa sangat. aku tengah boring....apa saja bahan yg ada aku aku zaaaaap aje.

surat jawapan dg41 tak jawab lagi..banyak menda yg kena isi... borang tapisan keselamatan knape berbeza2 dgn negeri lain? ada yg ringkas je dan ada yg terlalu detail.knape jadi begini.

ni yg aku boring ni....atau pun sikap aku selalu suka antar last minit. hehehehhehee.....

aku ingat nak zaaaaappppppp apa yg ade je...

zalila said...

isi saja lah zorro .hang bhgian adik beradik bkn bnyk nk isi,isi cepat2 lagi lama hang simpan lagi serabut kapla. aku 10 org jenuh isi meghumit je tulis. tel tnya nombor ic, kmdn alamat tmpat kerja.lega berjaya juga
menyiapkan dan hantar semalam 24-5-2010

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites