Wednesday, September 2, 2009

UPSR

UPSR akan menjelang tiba padda 8, 9 dan 10 September 2009. Ini bermakna pada minggu depan murid2 kita akan bertarung di medan pertempuran minda yang menguji ketajaman akal mereka serta menguji segala persiapan dan kerja2 yang telah kita lakukan sepanjang membentuk mereka.
Sekiranya rakan2 mempunyai tips-tips tertentu di saat-saat akhir ini, bolehlah berkongsi bersama-sama. Didoakan semua murid-murid kita akan berjaya dengan cemerlang dan sekolah kita akan melonjak ke arah kecemerlangan modal insan.

Selamat Berjaya Semua!!!!

39 comments:

azamboy said...

hari ini jumpa mb perak di kediamannya.seronok juga diberi sebab jumpa prof.kami sekolah mission dapat bantuan rm110k.banyaknya dan gb diberi kebebasan utk membelajakannya dgn syarat ianya memberikan menafaat pada pelajar. beli kerusi,meja,perpustakaan,dataran perhimpunan...dan apa apalah.prof agak kurus sedangkan aku makin gemuk.seluar saiz 40 dan ketat.risau aku

noris said...

Assalamualaikum semua,
Betul Faris,sesiapa yang ada tips2 UPSR bolehlah beritahu. kita kongsi sama.Geng Utara mesti banyak idea,sabri selalunya senyap saja kalau dapat.Tapi itu semua usaha kita.Harap semua murid kita dapat menjawab dengan tenang dan dapat keputusan yang cemerlang.Insyaallah.....

NON said...

Assamualaikum semua,
Jumaat ni saya akan buat majlis menghalalkan ilmu bersama calon2 UPSR.Masa inilah mereka minta restu dgn guru2 setelah guru bertungkus lumus menyediakan mereka utk UPSR.Hari inipun ,guru2 masih sibuk dgn gerak gempur terakhir.Pengerusi PIBG pun akan bagi talk terakhir mengwakili parents.
So far.. persediaan tu kira oklah.Cuma terpulang kepada murid aje.Saya ada 12 orang calon disleksia utk UPSR ni.Harap2 mereka boleh buat.
Good luck To all the calon.

NON

Networking Admin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
adely.sura said...

salam...
ha aah la..dah nak demam peksa upsr ghupanya...isk sian korang tak abih2 tiap2 taun demam...aku kat sini demam nak siapkan soalan peksa budak2 ppismp/pismp/kspk/kpli/kdc..uhh jenuh...

Anonymous said...

Non... disamping menghalalkan ilmu yg diajar.. guru juga sewajarnya meminta maaf sekiranya ada ilmu yg disampaikan kurang, tak cukup masa, kurang kualiti dsb...good luck non

Anonymous said...

azam...hang ni bertuah betui.intim dgn samy vellu dan skrg dgn zamri pulak...muka rezki...

azamboy said...

apasal ada majlis halal menghalal ilmu,,kan kita di bayar gaji???dulu betul le,,berguru tapi tidak di bayar upah...aku rasa le,,aku tak nak buat murid murid keliru pasal belajar dan menuntut ilmu di sekolah yang dibiayai oleh kerajaan ni..kerana makan gaji..soal menghalalkan ilmu tak timbul...rasa aku le..sapa2 boleh tolong aku???

azamboy said...

heheheheheheheheh

Anonymous said...

Berilah mereka tips/ Aspirasidiri agar keyakinan mereka meningkat.
1.Aspirasidiri : Malam Sebelum
Peperiksaan
2.Aspirasidiri : Pagi Peperiksaan
3.Aspirasidiri : Tips Ketika Berada Di Dalam Dewan Peperiksaan

4.Aspirasidiri : Apabila Soalan Telah Diberi

5.Aspirasidiri : Apabila Masa Menjawab Telah Bermula

6.Aspirasidiri : Apabila Telah Selesai Menjawab soalan

7.Aspirasidiri : Selepas Peperiksaan Tamat
8.Aspirasidiri : Kesilapan Yang Tidak Disedari Ketika Sedang Menjawab Soalan
• Over Confident
• Menjawab soalan mengikut apa yang diketahui bukan mengikut kehendak soalan
• Tulisan yang tidak kemas
• Tergesa-gesa
• Soalan belum habis dibaca tetapi telah memilih jawapan
• Meletakkan harapan yang terlalu tinggi
• Panik yang tidak terkawal
• Kerisauan yang terlalu tinggi terhadap kegagalan
• Tidak urus masa dengan betul
• Memindahkan pilihan jawapan yang tidak betul : jawapan yang dipilih B tetapi menandakan jawapan di kertas jawapan D : akibat cuai
• Menukar pilihan jawapan di saat akhir.
• Keluar ke tandas ketika peperiksaan sedang berlangsung tanpa sebab yang munasabah

Anonymous said...

kak kiah selalu silap,,

ybs said...

mekasih kekawan....

Anybody said...
This comment has been removed by a blog administrator.
noi said...

Terima kasih pada nobody yang hantar tips UPSR. Bahaya tau...

Anonymous said...

Thnked from some body.the tips you give must be helpful

Somebody said...
This comment has been removed by a blog administrator.
rozita said...

Thanks to all yg amat supportif dgn clue atau spot question tu.

kak kiah said...

OK GENGGG... INILAH NAMA GENG..BUKAN MCM ARI TU...mgkin ada masalah jadi asalnya geng jadi..GENG GONG.Tapi sekarang semua dah geng balik. Tapi bahaya juga ni camne nak deletekan supaya blog kita tak ditahan reman ha..53 orang akan kena naik mahkamah jadi saksi. Selamat menghadapi upsr 2009 .tk semua

Acah-acah aje said...
This comment has been removed by a blog administrator.
nonama said...

M3
kertas 1 n 2

tambah,tolak, darab ,bahagi,pecahan perpuluhan,wang ,isipadu, ruang, timbangan berat , ukuran panjang dan graf.

pastikan soalan 1 hingga 10 jangan bagi salah kalau nak lulus sekurang2nya C bagi k2

anak suluh budiman said...

celupar juga la mulut kak kiah ni, ade insuran ke...? ckp yg baik2 jer la, hehehe....jgn marah kak kiah nt kena reman!!!

anak buluh betong said...

tak ade salah ape2 kak kiah tu.knape kome merase ke?.

don't worry kak kiah,la tahzan....dgn kata2 anak suluh budiman tu.

uda said...

kak kiah kita dah naik stim...

anak suluh budiman said...

eh ni apa barang stim2 pulak ni....????

Try the best said...
This comment has been removed by a blog administrator.
uda said...

naik semangat....

bandtwo said...

hai kawan..amacam ank2 murid duduki upsr.. boleh lah ye..hope so lah.tips pun banyak nampak tu.ada soalan ramalan lagi.hebat GB ye..

kak kiah said...

Bukan.. anak buluh budiman, kak kiah ni takut jadi apaapa. So.. takut kita ghairah sangat terlupa yang kita ini peneraju sekolah patutmya taknaklah berlaku mcm ni. Ini kalau sekali fikir tapi bila dua kali fikir orang lain senang je.. kita yang terkial2 mcm nak mabuk memikir dan berfikir serta berusaha untuk guru, murid dan ibubapa gembira orang lain yg senang. Cam tu mana boleh jln..Usaha memang dah usaha guru-guru kita, ini datang last minute rugilah kalau tak tangkap...Cuma nak selamatkan blog kita dari dijumpai oleh kpln sekolah yang takdapat nanti..Mereka sure jelous mcn kita jugalah..ini dikatakan manusia.. Tolong hei..deletekan cepat..bila paper dah selesai nanti.

uda said...

kak kiah... itu soalan ramalan je. bukan ori pun..kalau sama itu adalah secara kebetulan.sb cikgu2 kita memang dah fakar..buat soalan.siang malam tidok ateh soalan..hehehe. so kak kiah usahlah gelabah ye..tp nasihat kak kiah sbg igatan tu sgt2 bagus..prihatin..

ama said...

Salam & Slmt sejahtera kwn2....
Terima kasih atas apa jua yang telah diutarakan terutama ttg soalan ramalan UPSR. Kak Kaiah usah gusar sgtlah fasal kita (blog kump kita ) meramal soalan2 tu. Pada hemat saya pihak LPM telah pun bertindak lebih awal lagi...bila didapati sms bertalu-talu seluruh negara ttg ramalan soalan tentulah mereka pun nak jaga juga kredibilitinya ;lantas dikeluarkan set yg lain bukan yg asal...(warna kertas putih...bukan spt kebiasaan ada warna)dan soalan pulak huh agak berat jugak kata cgu2 saya JSU pun semcm aje.Tak keluar pun tak apelah....kan murid2kita dah didedahkan dgn bermcm2 strategi & bekalan. InsyaAllah boleh....jika rakan2 rajin & minat sila layari pulak blog zazolnizam.blogspot....ada mcm2 soalan2 ramalan yg beliau kemukakan khasnya BI dan Sains. Yg dah lepas tu biar berlalu...teruskan usaha kita membantu murid-murid di samping akt solat sunnat hajat, baca Yassin dan doa agak berkat diperkenan Allah di bulan puasa ni kan. Tk Wassalam

azamboy said...

aku mengantuk le,,kalu dapat,,nasi beriani,lauknya khurma kambing,papedom,dalca,jelatah..airnya teh o ais limau,,rokok dunhill...oooooooooooooooooooooooooooo,,pencuci mulutnya biskut yang kiah jual tu...ammboooiiiiii ammmboooiii..kamu wat biskut lagi kiah

siron said...

Hai Azam,
kamu ni memang selalu menentang arus.orang cerita lain kamu dengan bab makan kamu.kalau dah sekolah ramai india ni tak lari lah kambing dan pepedomnya.tak lama lagi boleh dpt gelaran azam mamak.
Tak apalah azam asal kamu menyahut dalam blog kita ni.kalau kamu sakit susah pulak.perut dah baik....

Anonymous said...

09.09.09. pukul 9. pagi setakat ini alhamdulillah kumpulan kita semuanya sihat-sihat belaka.

sammy vally said...

dei ane azam, aingawa,ni suru sapdu. thani sapdu, papadom suru. elek posa ka? adai ceek,walap mau ka.

sammy vally said...

kiaaah lu jangan kasi itu muka pada ane2 tu.tarak pa pelan2 tulis apa aka mau cakap.kita orang boleh pelan2 mau baca dan faham.

satu kali tulis sepuluh kali mau faham,itu kalu baru bagus.kasi hantam sapa aka mau tulis. tarak pa.

oook bai mau pegi dulu.

bigshow said...

soalan ramalan biasalah kak kiah. bkn soalan bocor. kalau bocor mesti sebiji mcm exam. cg2 yg mengjr th 6 ni pulak biasanya dah pakar2 dan kebolehan mengagak soalan yg keluar agak tinggi juga.

azam bulan posa ni mmg cpt mengantuk. namanya pun ujian, sapa yg byk tidur, sapa yg byk ckp, sapa yg dgr lagu2, sapa yg kuat ibadah semata2 kerana Allah swt.

samy vellu raya ni bolehlah kau beraya rmh azam. bkn jauh pun rmh kau dgn dia. sempadan je.

Anonymous said...

dah tukar nama ...AZAM VELLU

kak kiah said...

Kerana kita masuk fasa ketiga, 10 hari terakhir di bulan Ramadhan maka muncul perkataan baru bagi kak kiah Iktikaf ."Iktikaf di masjid 10 hari akhir Ramadan adalah ajaran agama. Iktikaf maksudnya kurung diri dalam masjid. Seumpama ayam, lembu dan kambing kita kurung supaya menjadi jinak. Rasulullah pada 10 hari terakhir Ramadan iktikaf di masjid.

Kak Kiah ambil dari petikan di Harakah tentang ikhtikaf. Surau Kak Kiah pun cerita pasal iktikaf ini.

"Kalau kita ada masa, iktikaf 10 hari lebih baik, tetapi kalau tidak, setiap kali masuk masjid hendak sembahyang berjemaah lima waktu kita niat iktikaf. Bila niat iktikaf kita merasakan diri kita dikurung di hadapan Allah Taala.

Siapa tahu sembahyang yang dimaksudkan ini ye...Maksud Kak Kiah bacaan2 yang lebih afdal.

Mengikut ustaz yang beri ceramah mlm tadi, kita keluar masjid tapi antar anak dan isteri tak pe..tapi kita pergi sogo, econsave kerana di sana berlaku pelbagai perkara yang melanggar perintah Allah, terlihat orang membuka aurat dan lain2 maka iktikaf kita tak menjadi..InsyaAllah kita belajar sama2lah ye sebab kak Kiah baru jumpa perkataan iktikaf ni..

kak kiah said...

Tension UPSR habis dah tension menunggu keputusannya pula tapi lama lagi kut..Harap kerja bersama kita dan guru2 dapat direalisasikan bulan NOVEMBER NANTI. Berkaitan dengan paper pemahaman banyak yang komen mengapa LPM buat solan mcm tu..Buat kata JURULATIH UTAMA selepas sehari pep..soalan agak susah mcam soalan PMR dan murrid kak kiah yang terpandai apabila disemak dapat 29/40..Ayo..yo cam nelah yang lain. Sek yg bagus2 cam ne ye? Ini komen dan pendapat peribadi beliau daripada seorang guru yang keluar daripada NST semalam.


UPSR TEARS: Helpless in the exam hall
2009/09/11
DEBAQUEEN, Kuala Lumpur
YEAR after year, as the pupils sit the Ujian Pencapaian Sekolah Rendah Bahasa Malaysia Pemahaman paper, the same feeling of frustration and helplessness is experienced by Bahasa Malaysia teachers, pupils and parents.
Firstly, teachers and pupils work tirelessly to cover the vast syllabus from Year One to Year Six.

But what is tested finally in the UPSR hardly reflects what has been covered in the six years.

For example, pupils are made to master long lists of penjodoh bilangan, kata hubung, kata sendi, peri-bahasa, kata kerja and so on. But, only one or two questions test pupils on these parts of speech.



I feel that there should be more questions testing pupils on basic Bahasa usage rather than difficult topics such as kata banyak makna.

I notice too that with each passing year, the vocabulary-based questions are getting tougher and pupils are tested on words which are not commonly used.

Words like gusar, cengkung, bermastautin and even mengamat-amati -- tested this year -- are too complex for UPSR candidates. These 12-year-olds should instead be tested on words they commonly use in everyday situations.

And then, there's the comprehension section. Just when it seemed the passages were becoming shorter and questions simpler, we were shocked to find that the passages in this year's paper were too long.

Pupils had to spend quite a bit of time reading and comprehending the passages. A few of the questions seemed to be "trick questions".

Even worse, some pupils were unable to finish answering the questions in the time allotted.

A review of the present Pemahaman paper must be carried out as soon as possible so that pupils are not overly burdened in preparing for it. More importantly, pupils should not be robbed of the 5As that they truly deserve at the end of their primary education.

A great deal of time is allocated to studying Bahasa Malaysia at school, only to result in frustration and disillusionment. We teachers, especially, are at a loss as to how to prepare our pupils for this exam.

Finally, would it not be better to have just one paper that combines Pemahaman and Penulisan?

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites