Sunday, September 13, 2009

Salam Kemaafan Sempena Aidil Fitri



Pejam celik dah tinggal seminggu aje lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Pastinya ada yang rasa gembira dan ada juga yang merasa sedih. Walau apa pun perasaan kita, itu adalah hari kita meraikan kemenangan kita dalam menghadapi sebulan bulan ramadhan dengan menahan dugaan, melawan nafsu, mengerjakan ibadah dan pelbagai amalan kebaikan untuk diri kita.

Dalam tempoh sepanjang empat (4) tahun sejak tahun 2005 kita telah saling mengenali di antara satu sama lain dan pastinya juga sepanjang perkenalan kita ada pelbagai peristiwa dan kenangan yang telah melingkari kehidupan kita. Tentu ada yang mengguris hati, ada yang terlanjur kata, ada yang terumpat, ada yang memendam rasa dan pelbagai lagi.

Oleh itu sempena kehadiran Syawal, marilah kita sama-sama saling memaafkan dan memohon keampunan di atas segala yang telah menyinggung hati dan perasaan kita secara disedari atau tidak disedari.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI dan MAAF ZAHIR DAN BATIN

Terutama dari diri saya sendiri selaku administrator blog.

28 comments:

kak kiah said...

Selamat menghabiskan hujung puasa ini
dengan hati yang penuh ikhlas semoga ibadah kita diterima Allah jua. Selamat Hari Raya dan selamat pulang ke kampung halaman dengan selamatnya...Syawal yang menjelma kali ini dapat mengiratkan lagi ukhwa siratulrahim kita sekeluarga yang jarang berjumpa. Sekiranya ketelanjuran kata, perbuatan dan termakan harap dapat halalkan. Maaf zahir batin dan minta ampun dari hujung rambut hingga kehujung kaki. Moga persahabatan 53 sahabat ini akan terus kekal dan dilindungi Allah jua.. InsyaAllah..MAAF ZAHIR DAN BATIN DARI KAK KIAH SEKELUARGA..

aisyah said...

salam. selamat hari raya aidil fitri kepada semua rakan. mohon maaf atas apa jua kesilapan. semoga kita sentiasa bahagia dan diberkati Allah dunia dan akhirat. Maaf Zahir Batin. (Jika ke Johor Bahru, call ye, dan jemputlah ke rumah kami.)

noris said...

Salam.Perbanyakkan ibadah di akhir Ramadan tahun ini kerana kita tak tahu samada dapat jumpa ramadan berikutnya atau tidak.Kepada kawan2 saya ucapkan Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin jika ada terkasar bahasa selama kita berblog.Saya doakan semoga semua berbahagia dan sihat di hari raya ini.Kepada yang kena travel jauh ,harap hati2 di jalan raya.Saya tak kemana sebab sekampung.
SELAMAT HARI RAYA,MAAF ZAHIR BATIN DARIPADA NORMAH SEKELUARGA.

ama said...

Salam % Selamat sejahtera....

Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir dan bathin. Mohon dihalalkan apa-apa yang termakan dan terminum.

Didoakan sahabat-sahabat kalian sihat sejahtera selalu dan diberkati olehNYA jua......
Terima kasih. wassalam

jon said...

salam aidil fitri kpd semua rakan sepanjang belajar dan berblog...terutama sabri dan usop ..minta maaf aku kate ke mung..hehehe

ybs said...

aku pun nak ucapkan selamat hari raya kepada semua member, maaf zahir bathin!

moga sentiasa ceria, gembira dan bahagia bersama keluarga tersayang...

emzex said...

SALAM DAN SELAMAT HARI AIDUL FITRI.

AKU MOHON MAAF SELAMA PERKENALAN KITA SEMASA DI IAB DAN UPSI SEKIRANYA ADA SALAH SILAP DALAM TUTUR KATA, TINGKAH LAKU YG MENYINGGUNG KALIAN SAMADA YG DISEDARI ATAU TANPA DISEDARI.SEMOGA HARI LEBARAN KALI INI PENUH BERMAKNA DAN BERBAHAGIA HENDAKNYA.

MAAF ZAHIR DAN BATHIN.

Kharuddin said...

Buat kekawan dan teman serumah dulu,

Selamat hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan bathin. Teman akan sentiasa merindui gurau senda hangpa menjelang Shawal ini.

Semoga semua berbahagia dan berada dalam rahmat Allah. ALLAHUAKHBAR!

Teman sekeluarga Ipoh mali.

azamboy said...

dari ipoh,terus le ke kuala,,cari rumah aku. kampung kubang halban.ada tulis kat mana mana.sebut nama aku.cikgu mat nor,isterinya org sarawak...mesti kenai..meh datang rumah aku..ok

tok lebai said...

zam kuala mane? kuala kurau ke, kuala nerang ke, kuala lumpur ke, kuala kedah ke, kuala gula ke, kuala muda ke atau kuala prai ke?????.

ooop! aku lupa kuala kangsor.mane ade kuala2 lain.

azamboy said...

datang le kome,lebai,,kome pake sependa kalu beraya,aku tahu pesen kamu tu,,suka berkain..kasut tu pake,jangan ambik kasut orang di masjid..pergi buruk,,balik kasut elok..ingat tu lebai...hehehehehe

Tok Lebai said...

zam, zam alakazam....yg kome tuduh tu bukan lebai yg buat.tapi mungkin dibuat oleh tok sebat.lebai semuanye baik2 belaka.

ari jumaat ni sekolah lebai mohon cuti,gantinye pada 31 okt.2009.dah adapun surat dari kpm ttg cuti ganti ni.

macam mana dgn sekolah kekawan dan kome?

tak ambil nanti murid kurang, almaklumlah mak bapak nak balik kampung awal.

ni ada berita dlm metro, ttg anak tinggal ibu dirumah orang tua2 kerana nak balik beraya dikampung.ibu tu dgn bungkusan pakaian mengejar keta kerana tak nak ditinggalkan.dia pecut dgn hati keringnya....mcm kita tinggal anak dirumah pengasuh... apakejadahnya anak semacam nie?teman dpt bayangkankan mcm mana perasaan ibu itu. respons sikit dari kekawan ttg anak mcm nie.

jon said...

lebai..mungkin agaknya anaknya pernah ditinggalkan ibunya kat rumah pengasuh masa nak gi shopping kot...agaknya lah..

Tok Lebai said...

apapun jon,sampaikah hati seorang anak nak balas dendam?

ingat syurga dibawah tapak kaki ibu.aku lum baca lagi berita ni, cuma dengar melalui MHI pagi ni.
kalu anak ni seorang lelaki ,mesti dia ni dipengaruhi oleh isterinya. sepatutnya sang isteri mesti berbaik2 dgn mentua.kalu menantu lelaki jarang buat begini.mcm mana respons kak kiah, non,noris,zaim dll.

Faris said...

Tok Lebai,
Sekolah teman ambil cuti peristiwa hari Jumaat ni. Nasib baik ada baki sehari lagi cuti peristiwa ni, kalau tak kenalah ganti. Itupun sewaktu sukan pada hari sabtu, cikgu marah2 kerana tak ambil cuti peristiwa. Mereka semua ni tak fikir untuk waktu2 kecemasan. Macam c CRK mereka tu, kalau boleh nak ambil perabis utk tahun itu, tak simpan langsung. Kalau cikgu macam ni, bila ada kecemasan, suruh aje ambil cuti tanpa gaji.
Tentang kisah yang diutarakan tu, kita lihat pada waktu dan ketika ini Tuhan memberi pembalasan yang begitu segera. Atas dunia dah terima, tak payah tunggu di akhirat. Kita tak tahu cerita sebenar peristiwa ini. Anak atau ibu yang salah. Mungkin anak menerima kesan didikan yang diberi oleh ibunya seperti yang Joni katakan iaitu kecik2 sering ditinggalkan. Mungkin juga seperti yang Tok Lebai katakan iaitu anak yang dipengaruhi oleh isteri atau suami. Setiap apa yang dilakukan nescaya itu adalah balasan kepada diri seseorang itu. Amin.

noris said...

Lebai ,saya agak anaknya mesti lelaki.Dia takutkan isterinya dan tak suka mak mertuanya lalu ditinggalkan.Kalau saya ada disitu saya ambil maknya dan bawa balik rumah saya.Sebab saya kehilangan ibu saya di malam raya 2006 lalu.Cuba kawan2 bayangkan ,semua persiapan raya dah siap,bila tadbir raya selepas maghrib ibu saya pergi buat selama-lamanya.Sebab tu setiap malam raya kami buat tahlil dan mendoakan agar rohnya dirahmati Allah.Itu pengalaman sedih saya di Hari Raya.

jon said...

lebai..kalau ank yg baik macam mana sekali pun ibunya buat dia tak balas dendam.kalau nk dibandingkan dengan kesukaran ibunya melahirkan dia..jaga dia.tak terbayar. Mungkin jg dia dah kena QC... bukan TQM...

jon said...

faris , tentang CRK mmg lah rumit.rasanya kalau cikgu tau nilai (RM) CRK yg dikumpul , tak mau mrk nk ambil selalu.CRK setahun 7 hari.bermakna bulan Feb baru layak dpt sehari.betul tak?

Tok Lebai said...

faris,jon,noris betul tu komen hampa semua.anak tu lelaki, dia takut isteri dia kut.isteri kata "bang tinggalkan mak, tak payah bawa balik ke kampung saya, menyusahkan..... @#$%&***1212$$$@@##!!!???<>??.lebih kurang lagu tu kut perbincangan atau pertengkaran mereka.atau abang tinggalkan saya...buat pilihan sekarang juga...jerit isterinya.

pompuan kalau dilebih layan mmg mcm tu...kena bagi warning awal2 lagi.kalau nak abang hormat keluarga Ayang, ayang mesti hormat keluarga abang. kalu tak....@@#$#$%&*&&?!!.kasi tegas sama dia.

mcm mana respon kalian dgn andaian aku nie....noris kau boleh ambil orang tua tu....boleh juga dia tengok2kan umah kau tu.maid sekarang pun dah nak deman gaji tinggi.

jon said...

hebat jg penangan popuan ni ye. dengan satu arahan saja suami ketar lutut..cair hehehe aku rasa si usop pakar bab ni..lebai.slmt berbuka.

azamboy said...

lebai,,,powerle kamu,,sikit aje kamu petik udah berjela...syabas,aku mintak maaf tuduh kamu bukan bukan,,hehehehehe..faris and emzek serta niou..thanks for thegreeting and the card..aku sibuk betul disekolah,,guru lebih dan terpaksa ditukarkan 3 orang,,susah nak buat pilihan,,,kawin dulupun tak susah buat keputusan...kesian dema..nak perabis peruntukan rm 110.000.00 e dalam tempuh sebulan,beli kerusi meja murid 400 buah,upgrade white board dan notis board,upgrade bookshelves di perpustakaan,bina tempat teduhan 50 kaki.kena buat sebut harga,macam2 org datang nak kan projek..last last aku freezekan sehingga hari raya.di rumah,lepas terwih aku baca muqaddam balik,baca iqra 1 hingga 6.banyak juga bacaan yg salah..yelah sibuk ambil ijazah langsung tak sempat nak menekun belajar.belajar dgn bini balik baca iqra,,keraih betul lidah ni..tapi seronok sebab banyak qalqolah yang dah betul,yang mana ada mad,issssssshhhhh apalah yang aku buat dulu..raya ni..buat laksa le lagi..mungkin tak banyak sebab kawan anak anak dah kurang.semuanya ada yg dah kawin.mungkin dah tak sempat nak melawat cikgunya..rumah aku dgn rumah anak murid aku jauh..19 kilometer...mungkin ada yg tak datang.tak apalah..kesian buadak aku ni..hitam hitam,,tapi mereka sungguh hormat dan baik..yg jahat jahat le..aku bila nak hukum yg jahat..nak tergelak pun ada.puncanya dema ni kuat mencarut.dema selalu sebut..pund_k.nak tergelak aku.dalam sehari ada 3 repot pasal mencarut.pund_k atau cu_ik.gelihati aku.nak hukumpun akau laksanakan dengan rasa gelihati yg amat sangat.Lagi satu..mereka suka tarik seluar kawan kawan semasa PJ..aduhi letih dgn kenakalan mereka..budakle katakan..apapun aku ucapkan selamat hari raya..maaf zahir batin buat semua.kiah..kuih aku mana?mahani,,pesan murtabak satu ye..jah putih..isshhhh isshh kenangan yg sangat manis...

Tok Lebai said...

zam-zam alakazam,tu lah kome melulu tuduh teman.

faris dan jon ttg crk tu memang kita kena beri tahu dgn jelas kpd guru2.ttg nilai /ganjaran nya, bil. hari dlm tempoh setahun.kekadang guru2 ni pakai hentam saja ambil tidak ikut kouta bln.lepas tu pula ambil dulu baru beri tahu dan isi borang kemudian. kalau aku kes2 kecemasan saja aku benarkan.

zam, apa susah nak perabih rm110 000 tu.aku cadangkan kome tukar papan hitam setiap kelas,gunakan papan tulis yg terkini dgn pen nya yg tak toksid dan bersih ,lebih bersih dari maker pen. aku dah pun tukar disekolah aku(15 kelas dan 4 batang pen berwarna setiap orang guru - lebih kurang hampir RM 6000)pennya gerenti sepanjang hayat, boleh refill.product berjenama NEWAYS.kalau kome setuju aku boleh jadi supplier kat kome. boleh kan,kan,kan...bolehlaaa zam.

zam, bebudak hitam legam tu mmg keterunan mereka mcm tu,suka mencarut.kalu mereka cakap banyak,kome kata "ukar,ukare na kale....kalu dia nak bersuara,kome kata lagi..satam, nak tunjuk lagak lagi, kome kata...ingga wa, ingga wa...kemudian kamu walap..dussssh,dussshh, lepas tu kome kata por, por...poraaaahhhh.baru bebudak tu respek kome...mereka akan kata ayo,yo, GB kade wale.

zam sekolah aku dulu pun ada bebudak mcm ni....sama banyak dgn budak 'melayu mudah lupa'.hehehehe nasib lee.1 malaysia katakan.

jon said...

lebai..kau ni mmg pakar jg bahasa budak2 hitam ye...

azamboy said...

itu sebab aku kenal dia sapa..betultak lebai?

jon said...

azam tak leh kecek kau lah lebai ye..sb kau pun tau bahasa budak hitam hehehehe. jgn mare. slmt raye..

valar said...

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin kepada semua kawan khasnya rakan kl. jangan lupa hantar kueh raya ke sekolah saya.

cucu tok lebai said...

budak hitam ke budak putih ke budak coklat ke, itu semua tak penting. siapa yg paling takwa maka dia layak menjadi penghuni syurga. betul tak tok lebai? luarnya putih melepak tp dlm hitam legam n bernanah, satu sen tak guna.
eloklah kalau kita tahu bhs kaum2 majoriti di negara ini. satu malaysia. jumpa org cina ckp cina, jumpa india, ckp india, jumpa asli ckp asli, jumpa jawa ckp jawa, jumpa minang ckp minang, jumpa org putih ckp org putih. baru hebat.

tok lebai said...

cucu tok yg baru muncul entah dari mana...betul sangat kata cucu tu.

ketakwaan lebih diutamakan...
ttg kebolehan pelbagai bahasa mmg bagus.tok skrg ni mmg dok belajar kecek pelbagai bahasa..

izinkan tok kecek bahasa org lain.
org asli temiar kata: hamcik maduh? (awak nak kemana?)yet nak cak canak (saya nak makan nasi)

org india kata: ingga poringge (nak kemana), suruu sapdu ( makan nasi)

org putih kata : where are you going?(awak nak kemana?)I want to have lunch ( saya nak makan t.hari)

org cina kata: lu ki taruk( awak nak kemana?) wa chak pui(saya nak makan nasi)

org siam kata : sawadee kap org melayu kata hg mai dekat aku dakap heheheheheheh.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites