Wednesday, May 4, 2011

Blue Ocean Strategy @ Strategi Samudra Biru

Adakah rakan2 telah membaca buku ini? Jika belum, bolehlah membelinya di kedai-kedai buku berhampiran. Jika belum berkesempatan membeli, saya kongsikan maklumat tersebut.

Slik klik tajuk di bawah kerana ianya terdapat dalam blog saya.

STRATEGI SAMUDRA BIRU

Terima kasih.

2 comments:

tokek gekko said...

Blue Ocean Strategy adalah satu system yg telah terbukti memecahkan satu persaingan yg hebat dan membina pasaran yg baru dlm mencapai satu pertumbuhan yg menguntungkan sesuatu syarikat.

melalui strategi2 ini,ia menolong syarikat2 memahami,merangka formula utk persaingnya melalui nilai2 strategik,keuntungan syarikat dan juga penempatan sumber manusianya.

Strategi lautan biru banyak bertumpu kepada strategi pemasaran dan perniagaan iaitu yang melibatkan suasana persaingan yang sihat melalui konsep inovasi produk pemasaran dan pengurusan.

satu persoalan...sesuaikah ianya diadaptasi dlm pengurusan disekolah?

How Blue is your Ocean? and how blue are you?

jawab jgn tak jawab....hehheeeeee..

Faris said...

TG,
Jangan adopt tapi adapt. Terjemahkan dari konsep bisnes kepada pendidikan. Konsep asasnya dalam samudra merah, kita sering bertanding di antara satu sama lain tapi dalam samudra biru, kita mencipta sesuatu yang orang lain tak buat dengan mewujudkan identiti sendiri. Perbandingan yang simple ini mungkin akan menjelaskan persepsi.

TQ.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites