Wednesday, November 25, 2009

Selamat Hari Raya Aidil Adha



Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua rakan2 walau dimana saja berada. Kepada mereka yang menjalankan ibadah korban, semoga semakin murah rezeki dan tergolong ke dalam mereka yang beramal soleh.

12 comments:

noris said...

Assalamualaikum...
Saya juga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua rakan2
Semoga segala pengorbanan yang kita lakukan diberkati Allah.
Hari Raya Korban tahun ini......
Apa yang dikorbankan atau apa yang terkorban.......

Faris said...

Noris,
Setiap orang mengorbankan apa saja yang dihajati. Kalau boleh apa yang disayangi seperi Nabi Ibrahim mengorbankan anaknya Nabi Ismail, Jadi kita fikirkan apa yang perlu kita korbankan selain lembu dan kambing.
Yang terkorban????? Banyak perkara yang terkorban. Masing2 ada yang terkorban. Faham2 sendirilah ye.

Rakan2 yang lain senyap aje ni.

jon said...

keje / tugas yang disertai pengorbanan ada kelas..akan ade kejayaan bila disertai keikhlasan.ikhlas nak bantu pelajar.bukan kerana nama..selamat raye kawan2 semua.

rozita said...

Assalamualaikum sahabat semua..
Ape khabar? Lama saya tak berbicara dalam blog ni....cuma adakalanya hanya sempat menjengah melepas rindu dan mengetahui perkembangan semasa rakan blogers. Rasa penat sangat minda dan fizikal ni sepanjang menuju akhir persekolahan.
Kami Guru Besar dan Pengetua Klang baru ari ni balik dari kursus Peningkatan Profesionalisma di Ilham Resort PD. Em... dia orang PPD ni, first week of cuti buat kursus.. kita kat sek byk benda nak buat dan guru2 masih berkampung di sek. Masa nilah kita nak selesaikan mcm2 dan nak prepare segala satu mcm perkara. Sedang i berkursus... dapat call dari PK orang JPN dtg sek utk pemantauan mcm2 terutama kurikulum kerana peningkatan prestasi UPSR i yg dikatakan ttinggi di Klang. Terus jadi anak angkat JPN pulak.Dah tu dapat pulak call dari Audit Sekolah minta sek bersedia utk pgauditan 14 Dec ni. EM.. tak hilang lah penat i ni... Dah tu kami dikejutkan dgn Redeployment GB dan i telah di usik2 utk siap2kan kotak dan kemas bilik oleh PPD. Em.. sedih lah lagi...
Apapun itu lah cabaran dan pengorbanan kita selaku pemimpin. Dalam kemarahan ada kegembiraan. Dalam kesusahan ada keseronokan. Dalam kerisauan ada kelegaan. Dalam kepenatan ada kepuasan. Dalam keikhlasan ada kenikmatan. Dalam keperitan ada kekuatan.
Dalam setiap yg berlaku ada rahmatnya yang tersembunyi....

Salam Aidil Adha buat semua sahabat yang dikasihi.

Kak Kiah said...

Kak Kiah juga tak ketinggalan untuk mengucapakan Hari Raya Aidiladha (bahasa Arab: عيد الأضحى 'Eid Ul-Adha) atau Hari Raya Haji Perayaan yang dirayakan di seluruh dunia INI CUKUP istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.Korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.

Hari Raya Korban jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.Keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban, dilakukan dalammasa empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.Kira2 4 hari selepas pak khatib baca khutbah.Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.Itulah caranya beribu tahun telah berlalu ibadah ini tetap menjadi pegangan umat Islam memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim untuk menyerahkan anaknya sebagai korban kepada Tuhan.Syabas semua..dan Generasi yang kita semua nak lahirkan nanti akan terus menyimpan perasaan berkorban..InsyaAllah.

yusofsipan said...

Selamat Hari Raya Qurban buat semua!

Aida Ali said...

Tahniah Zie. Nasihat saya kalau disuruh bertukar, jangan tolak / rayu. Sebab pindah semasa sekolah tengah top, kita akan dikenang berbanding sebaliknya. Orang katalah.

jon said...

tahniah zie...GB hebat memang tak lama kat satu2 sekolah. mungkin dia nak kau tingkatkan pencapaian sekolah lain pulak.hehehe.dah kemaskan barang ke...

kak kiah said...

Ita, handal kau Ta..Tahniah! sorang lagi produk UPSI dapat keputusan cemerlang. Tentu bangga IAB dan UPSI. Yang lain senyap je..jangan malu kena ceritalah..Kak kiah tumpang seronok..

noris said...

Kak kiah,
Sekolah Kak Kiah tentu hebat juga.Tengok orangnya hebat, keputusannya juga hebat.
Cuti sekolah ni tak pergi makan angin ke Kak Kiah?.Saya bawa anak2 jalan2 .Itupun dapat booking Krismas nanti.Lagi pun banyak kerja di sekolah nak kena siapkan sebelum pergi bercuti.
Kawan2 yang lain ,ceritalah pergi makan angin ke mana cuti sekolah ni.Jangan asyik kerja saja.
Keluarga Didahulukan,Kerja diutamakan.Apa komen Ucop,Ita,Zaim mpmn,oh ya emzex dah balik dari Mekah ke.Kita nak dengar cerita dan pengalaman dari Tanah Suci.
Assalamualaikum......

aisyah said...

salam. bertemu kembali. tahniah diucapkan kepada semua. pengurusan 2009 kita hampir berakhir. kita sudah mula memikirkan untuk 2010 pula. kepada yang dapat DGA 38, tahniah. di JB, surat pengesahan DGA38 (KUP) baru diterima pada minggu lalu. rakan-rakan, dalam kesibukan, sempat-sempatkanlah diri untuk bercuti. selamat bercuti.sempat-sempatkanlah juga untuk sama-sama kita aktifkan blog kita ini. TQ

ybs said...

salam aisyah,
wah, lepas solat subuh terus jengah blog ye, rindu sgt kat blog ke tu? hehehe....

tahniah krn telah dpt surat pengesahan DGA38, moga menjadi semakin cemerlang!

selamat bercuti dan selamat menyambut sesi persekolahan 2010 nanti!

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites