Sunday, April 13, 2008

Melanjut Pelajaran ke peringkat Sarjana (Master)

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera rakan2,

Saya telah meneroka ke laman web UM dan UKM, disertakan bersama ini hyperlink maklumat yang rakan2 boleh lihat dan baca.

UNIVERSITI MALAYA
Master of Educational Management (MEdM)

1. Struktur Program bagi Master dalam Pengurusan Pendidikan adalah seperti berikut :
http://www.um.edu.my/professionals/ips/list_programmes/faculties/fac_prog_details.php?intPrefLangID=1&intRecordID=114

2. Kadar yuran bagi tempoh pengajian 3 semester ialah seperti berikut :
http://ips.um.edu.my/fee/P-pendidikan-w.htm

UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
Master of Education

1. Maklumat Program bagi Master dalam Pendidikan adalah seperti berikut :
http://www.ukm.my/ukmportal/UKMgraduate.htm dan http://pkukmweb.ukm.my/~pps/

2. Kadar yuran bagi tempoh pengajian 4-8 semester ialah seperti berikut :
http://pkukmweb.ukm.my/~pps/m_yuran.htm



Berbanding dengan UPSI, saya tak pasti lagi. Kandungan subjek berkait dengan apa yang kita telah belajar.

Jika berminat, bolehlah tinjau2 dulu dan selepas grad bulan Ogos ni, bolehlah apply. Kalau ada ramai rakan2 yang berminat, bolehlah kita rancang bersama.

Terima kasih.

14 comments:

Anonymous said...

Faris, Terima kasih atas maklumat yang dipaparkan.

Anonymous said...

Sama2 Tok Penghulu. Struktur di UM tu, pada pandangan saya lebih sesuai kerana kandungannya seperti apa yang kita belajar. Tambahan pula struktur programnya sama seperti lulusan NPQH (DG41) yang buat master di UM dan sudah tentunya memudahkan lagi pembelajaran kita.

Jomlah kawan2 kita sama2 buka langkah seterusnya.

Anonymous said...

Aslm dan salam sejahtera. Tk Faris maklumat yg diberi.
Saya ingat biarlah gred dulu-sbb pointer utk prog sarjana tu tentu beratkan....utk ko memang ok sbb ko punya menten. InsyaAllah nanti kt bincang lagilah. Jk ada geng ada semangat utk mengorak langkah tp tak larat la sbb setiap hujung minggu selama 2 tahun pulak. Hai semakin tualah......Ok tk Wslm.

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Faris, tq very much fo your info, aku ni masih 50-50 la utk sambung buat master, kesian kat bini2 aku, asyik kena tinggal jer...

Awal, ada jugak nama u muncul di sini ye? Semoga sentiasa sihat dan ceria bersama keluarga tercinta.

Ama, memang kita menjadi cepat tua kerana berhempas pulas belajar... uban di kepala pun semakin bertambah bang...

Anonymous said...

habiskan dulu apa yg dilakukan sekarang. dlm pd 2 blhlah fkr2 nak sbg atau x. aku angkat tgn. byk komitmen lain. bg yg berminat dan memang bercita2, teruskanlah usaha murni tersebut jgn berhenti di tgh jln nanti kena langgar.rajawali

Anonymous said...

Asslm dan Selamat sejahtera kekwn kalian.
Tahniah dan syabas kekwn yg sgt bersemangat-mangat nak teruskn belajar ke sarjana tu. Saya ingat satu-satu lah dulu....cek ofer U mana yg agak sesuai trutama hari-hari kena eten kuliah&tutorialnya. Haai 2 thn hujung minggunya akan trkorban-itu pun maklumat drp rakan2 seniur ktlah sy tpun tak pasti. Buat Ucof han memang hebat;teruskn kehebatan mu tu.Uban di kepala kes lain pulak.Kata para cendiakwn uban tu tanda pemikir, botak tu- apa pulak ye. Buat Mr Rajawali-rasanya Pekeliling tak de tp boleh rujuk Surat Edaran Perlembagaan PIBG Sek yg diedar oleh Bhg Sek th 2006 (Bil nya tak tau la pulak, sbb layari blog ni kat umah; nanti jk trjumpa sy bawa ke upsi fasa 7, insyaAllah tuan). ok kwn2.Wslm

Anonymous said...

kalu pencen 60 aku belajo..buat apa duduk sekolah?

yusofsipan said...

aku pun rasa mcm nak belajo jugak la kalau pencen umur 60 sbb ada lebihkurang 12 tahun lagi, lama tu....korang mcm mana???

Anonymous said...

aku tetap dgn kptsn pencen pd usia 56 th wp jika diupkan hga umur 60 th. aku nak tumpu pd ibadah pula mcm usop sampai lebam dahi dia beribadah. lagipun dlm usia 56 th ni ramai dah mngl dunia. jadi lebih baik aku bersedia takut dipanggil Allah tak sempat terbang tinggi lagi. cukuplah nikmat yg ada, jika direnungi tak tersyukurkan kita nikmat yg Allh beri.

yusofsipan said...

Assalamualaikum,

Rajawali, aku setuju la dgn pendapat kau tu, lebih2 lagi bab nak tumpukan beribadah, sejuk mata, insaf gitu kan....

bagusla, terbang tinggi melangit pun buat apa kan, akhirnya ke dalam tanah juga kita akan disemadikan....

kehidupan di dunia hanya sementara, akhirat juga akan kekalnya.

wassalam.

Anonymous said...

aku nak sembahyang disekolah aje,,situ lagi banyak boleh buat kebajikan dgn memberi petunjuk jalan yang baik kepada anak didik aku yang nakal nakal tu,,seronok duduk dgn budak budak tu,,senang kita buat pahala kan?

Anonymous said...

baguslah azam kalau ko bleh beribadah di sekolah. jgn berkelahi dgn parent aje keja ko. tapi habit ko yg satu lagi 2 kena buang le. baru nampak org nak berubah. bye

emzex said...

rajawali hang memang baguih, rancang masa depan untuk akhirat.Bini aku pun tak bagi sambung belajar. dia kata buat master dan phd dimasjid lagi baguih. Duniya pun boleh, akhirat pun boleh.Baguih juga cadangan dia tu,aku pun boleeehh selalu.....!!!?
sorry la aku baru join hampa punya group ni.

Anonymous said...

yusuf boleh la sambung, sebab dia double barrel, kalau duduk dirumah nahas dia, letiihhh.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites