Thursday, June 23, 2011

Standard Kompetensi Ganti PTK



Rakan2,

Saya baru sahaja kembali dari sesi mesyuarat dan bengkel di Avvilion Legacy, Melaka bagi pemurnian Standard Kompetensi yang bertujuan untuk menggantikan PTK. Ia sepatutnya dilaksanakan pada 1 Julai 2011 namun kerana terdapat bantahan dari CUEPACS, pelaksanaannya tertangguh.
Mengikut Standard Kompetensi (SK), terdapat empat dimensi/domain iaitu Pengetahuan dan Kemahiran (55%), Sahsiah dan Tingkah Laku(25%), Kreativiti dan Inovasi (10%) serta Potensi (10%). Dalam domain tersebut terdapat aspek2 yang dinilai dan ianya boleh disesuaikan oleh organisasi tersebut supaya tidak terikat dengan sesuatu perkara yang rigid. Oleh itu, rakan2 tunggulah pelaksanaannya.

Terima kasih.

10 comments:

kembara kelana said...

faris....perubahan tu biasa...nak urus perubahan tu susah sikit...terutama dalam organisasi..habis sapa yang beri keputusan nanti? Ketua Jabatan ke?

Anonymous said...

kalau ketua jabatan yg buat keputusan maknanya pi mai pi mai tang tu jugak la....

huhu

Faris said...

KK dan Anoy,

Ketua Jabatan mempunyai kuasa tetapi item lebih linear. Tidak lagi rigid macam ada check list. Konsepnya lebih kepada pembangunan. Kelemahan yang dikesan akan cuba dibantu dan dibangunkan melalui mentoring, coaching, latihan, kursus, bengkel dan pelbagai cara.

Anonymous said...

tunggu dan lihat butirannya nanti...

yusofsipan said...

Kenapa CUEPACS membuat bantahan ek? Sori ler member aku ketinggalan keretapi...

Faris said...

Anoy, mmg kena tunggu dan lihat. Tak leh dedah habis semua. Nanti tak syok. He he ...

YBS, Cuepacs bantah kerana langsung tak nak ada penilaian. Aku suruh kau datang jumpa aku di Melaka, kau tak nak.

tokek gekko said...

kalu manusia buat penilaian , pi mai pi mai tang tu juga. integriti tarak....pilih kroni ada. seba tu cuepacs tak setuju.mesti ada garis panduan yg std.

Anonymous said...

Kenapa sifat manusia selalu tidak suka dan tidak berpuashati dengan apa yang orang lain lakukan???? Kalau sendiri cadang, buat dan orang lain tak nak ikut, apa kata? Sentiasa tafsir apa yang orang lain buat tak bagus. Adakah kita ni bagus dan sempurna? Bukan standard kompetensi yang admin ulas tetapi sikap manusia yang selalu tak tahu bersyukur atau kufur nikmat. Apa kata orang-orang lain?

yusofsipan said...

faris,
sori ler, aku tak berkesempatan, pd masa tu ade program pengarah turun padang, satu rombongan dtg dr jpn sama2 berbengkel dgn pengetua dan gb bagi merangka program peningkatan kualiti sekolah....

lusa 29hb aku akan ikut rombongan lawatan sambil belajar kelab IT ke KL, kul 9pg akan sampai di putrajaya, bole ke melawat ofis nko? hehe

Anonymous said...

suruh je cuepacs siapkan draf...senang

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites