Logo Baru UPSI

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

Bangunan UPSI Ketika Ini

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

UPSI

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

Bangunan Baru e-Learning

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

Pintu Masuk

Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim

Friday, July 31, 2009

Hujung Minggu Yang Panas

Sabtu dan Ahad pada hujung minggu ini merupaka suasana panas seluruh negara. Dijangka pelbagai peristiwa penting dalam lipatan sejarah akan berlaku. Sama ada peristiwa itu benar2 akan berlaku atau tidak masih tidak dapat dipastikan. Peristiwa hangat yang dijangka akan berlaku ialah perhimpunan anti ISA dan pro ISA. Masyarakat kita sering menuding jari ke arah orang lain tanpa menyedari empat jari lagi menunjuk ke arah diri sendiri. Bertindak mengikut akal dan bukan mengikut perasaan. Pendirian mesti tegas dan bukan sekadar menjadi pak turut.
Disinilah perlu letaknya kebijaksanaan akal fikiran yang dikurniakan oleh Allah swt. Lebihnya manusia dengan binatang adalah kurniaan akal oleh Allah kepada manusia. Jika akal tidak dapat membuat perbezaan dan penilaian yang baik maka pertimbangan akallah yang menentukannya. Dari satu aspek iaitu kezaliman kita boleh membuat penilaian. Adakah negara kita sahaja yang melaksanakan ISA atau seumpamanya? Tidakkah negara lain seperti Singapura dan Amerika yang menyediakan Guatanamao Bay tidak melaksanakan ISA? Teringat kata2 pemimpin kita terdahulu bahawa demokrasi ala Malaysia tidak mestinya sama demokrasi ala Amerika.
Kebetulan terdengar ucapan Dato Mukhriz Mahathir yang menyatakan bahawa kita di Malaysia masih boleh berjalan pukul 2 hingga 3 pagi dalam keadaan aman. Kita masih boleh membiarkan anak2 kita bersekolah dan pergi ke sesuatu tempat tanpa rasa bimbang. Kita boleh beramal ibadat di masjid, kuil dan tokong tanpa sebarang gangguan atau rusuhan kaum. Adakah ini yang hendak kita hancurkan?
Kedengaran juga kata2 pemimpin PAS yang menyatakan ISA adalah zalim. Difikirkan dari satu sudut memang benar. Kezaliman kerana menurut hukum Islam sebelum sesuatu hukuman dijatuhkan perlu mengambilkira pelbagai perkara.
Saya bukanlah orang yang mahir untuk membicarakan tentang perkara ini dengan lebih mendalam. Ini sekadar mencetuskan idea agar kita sebagai guru dapat memikirkannya secara lebih serius dan mendalam. Ada kala terfikir dan terlintas juga adakah ini murid yang telah kita hasilkan sewaktu kita mengajar mereka dahulu? Rata2nya remaja yang berusia 20an dan 30an iaitu sebaya dengan usia perkhidmatan kita. Adakah ini yang dihasilkan oleh sistem KBSR yang mula dilaksanakan pada tahun 1983 dulu?
Fikir2kanlah, apa langkah kita seterusnya dalam membangunkan modal insan yang kita hasratkan dan yang lebih penting dimana dan situasi mana perlu kita letakkan anak cucu kita dalam tempoh 10 tahun akan datang. Akal fikiran yang waras berlandaskan ilmu agama dan pengetahuan yang luas akan membantu kita.
Itulah serba ringkas lontaran idea untuk sama2 kita fikir dan renungkan. Rakan2 boleh terus memberikan pandangan dan idea masing2 dalam usaha kita menjana minda untuk membuat pertimbangan terbaik.
Terima kasih.

Wednesday, July 29, 2009

Kenali H1N1 dan Ambil Langkah Berjaga-jaga

Salam rakan2,
Keadaan di negara kita sekarang semakin hebat dan gawat dengan serangan virus Influenza A (H1N1). Sekarang angka kematian telah menjangkau 4 orang di Malaysia dan semakin banyak institusi terpaksa ditutup dan penguatkuasaan kuarantin. Oleh itu saya mengambil kesempatan disini untuk sama2 kita berkongsi maklumat dan mengenali simpton2 yang akan membantu kita membuat keputusan yang tepat apabila ia berlaku di sekolah kita. Kepada rakan2 yang telah mengalaminya terutama saudara Aziz kita diharap dapat memberi tips2 berguna untuk kita bertindak sekiranya berlaku serangan virus ini.


ABSTRAK

Pertubuhan Kesihatan Sedunia atau World Health Organization (WHO) pada 24 April 2009 telah mengisytiharkan krisis kecemasan kesihatan antarabangsa ekoran merebaknya wabak Virus Influenza A (H1N1) (Selesema Babi atau Swine Flu) bagi memberi amaran wabak yang dianggap makin mencemaskan dan berpotensi untuk menjadi pusat ‘pandemik’ atau wabak yang akan merebak. Selesema babi yang disebarkan oleh manusia ini telah mencetuskan keadaan panik di seluruh dunia terutamanya di Mexico dan Amerika Syarikat (AS). Sehingga 6 Mei 2009, wabak ini telah mengorbankan 29 orang di Mexico, 2 orang di United State (US), 1786 orang telah disahkan dijangkiti dan lebih 4169 orang disyaki dijangkiti di seluruh dunia. Jumlah kematian dan mereka yang dijangkiti meningkat dari semasa ke semasa dan amat dikhuatiri merebak ke Negara ini.

PENGENALAN

Demam Virus Influenza A (H1N1) adalah sejenis penyakit sistem pernafasan (respiratory) yang biasanya ditemui dalam kawanan babi. Virus Influenza A (H1N1) atau demam babi ini biasanya berlegar dalam spesies babi sahaja dan tidak menjangkiti manusia. Namun jangkitan terhadap manusia telah berlaku dan penyebaran virus ini dalam kalangan manusia telah mula dikesan sejak tahun 1988.

Apakah Virus Influenza A (H1N1)?

Virus Influenza A (H1N1) adalah sejenis penyakit respiratory yang ditemui dalam kawanan babi disebabkan oleh virus influenza jenis A (H1N1). Selesema babi ini dikesan saban tahun dan biasanya terjadinya kepada mereka yang mempunyai kaitan dengan babi. Manusia biasanya tidak dijangkiti oleh virus ini tetapi jangkitan terhadap manusia telah dikesan. Virus selesema babi telah dilaporkan merebak dari manusia ke manusia lain. Tetapi pada masa lepas, pemindahan virus ini adalah terhad dan menjangkiti sehingga tiga orang sahaja.


Adakah Terdapat Jangkitan Demam Virus Influenza A (H1N1) di US?

Pada akhir Mac dan awal April 2009, beberapa kes jangkitan virus ini (H1N1) terhadap manusia telah dilaporkan di Southern California berdekatan San Antonio, Texas. Beberapa negeri lain di US juga telah melaporkan jangkitan yang sama pada manusia dan juga telah dilaporkan di peringkat antarabangsa. (Perkembangan terkini mengesahkan bilangan jangkitan virus di Amerika Syarikat boleh di dapati di http://www.cdc.gov/swineflu/investigation.htm. Pusat pencegahan dan kawalan penyakit (CDC - Centers for diseases control and prevention dan Jabatan serta agensi kesihatan sedang bekerjasama dalam menyiasat situasi ini).


Adakah Virus Ini Berjangkit?

CDC telah mengesahkan bahawa virus ini (H1N1) adalah berjangkit dan merebak dari seorang ke seorang manusia lain. Walau bagaimanapun masih belum diketahui cara dan bagaimana mudahnya jangkitan ini terjadi.

Apakah Tanda-tanda dan Simptom Virus Influenza A (H1N1) Terhadap Manusia?

Simptom Virus Influenza A (H1N1) ini terhadap manusia adalah sama dengan simptom selesema biasa seperti demam, batuk, sakit tekak, sakit badan, pening kepala, sejuk dan kelesuan. Ada juga sesetengah kes cirit-birit dan muntah yang berkait dengan selesema burung yang dilaporkan.

Pada masa yang lepas, beberapa penyakit (kegagalan paru-paru dan sistem pernafasan) dan kematian telah dilaporkan dengan jangkitan selesema babi dalam manusia. Seperti virus selesema bermusim, selesema babi boleh menyebabkan keadaan kesihatan kronik.


Bagaimanakah Selesema Burung Merebak?

Virus jenis A (H1N1) selesema burung ini dijangka akan merebak seperti mana virus selesema bermusim lain. Virus selesema ini biasanya disebarkan dari seorang ke seorang yang lain melalui batuk dan bersin mereka yang terkena jangkitan. Kadang-kadang seseorang itu boleh dijangkiti melalui barang yang disentuh dengan tangan dan kemudiannya menyentuh mulut dan hidung mereka.

Bagaimanakah Seseorang Yang Dijangkiti Selesema Menjangkiti Seorang Lain?

Seseorang yang dijangkiti mungkin boleh menjangkiti seorang lain bermula sehari sebelum simptom itu merebak hingga ke hari ke-7 selepas dijangkiti (sakit). Ini bermakna kita mungkin boleh menyebarkan virus ini sebelum mengetahui yang kita telah dijangkiti.


Apa Yang Perlu Dilakukan Untuk Mengelak Daripada Dijangkiti Selesema?

Perkara yang terpenting sekali adalah membasuh tangan. Cuba untuk berada pada tahap yang paling sihat. Dapatkan tidur yang cukup. Sentiasa aktif, menangani tekanan, minum banyak air dan makan makanan berkhasiat. Cuba mengelak dari menyentuh tempat yang dicemari dengan virus. Mengelak hubungan dengan mereka yang sakit.

Adakah Terdapat Ubat Untuk Virus Influenza A (H1N1) Ini?

CDC menyarankan pengambilan ubat seperti oseltamivir atau zanamivir untuk merawat dan/atau mencegah jangkitan virus selesema babi ini. Ubat antiviral adalah ubat-ubatan berpreskripsi (pil, cecair ataupun ubat sedut) yang melawan virus dari terus membiak di dalam badan anda.

Jika anda jatuh sakit, ubat antiviral akan dapat melegakan dan membuat anda sihat dengan lebih cepat. Ia juga dapat mencegah dari komplikasi selesema yang lebih serius. . Untuk tujuan rawatan, ubat antiviral adalah lebih berkesan untuk diambil sebaik sahaja jatuh sakit (dalam dua hari selepas simptom).


Berapa Lama yang Diambil oleh Seseorang yang Dijangkiti dengan Selesema Burung Untuk Menyebarkan Kepada Orang Lain?

Mereka yang dijangkiti dengan virus ini boleh dikira sebagai pembawa virus selagi mereka di dalam simptom sehingga tujuh hari dari bermula sakit. Kanak-kanak, terutama anak-anak kecil berpotensi untuk dijangkiti untuk jangka masa yang lebih lama.

Apakah Kawasan-kawasan Yang Berkemungkinan Sebagai Tempat Yang Dicemari?

Kuman boleh merebak apabila seseorang menyentuh sesuatu yang dicemari dengan kuman dan menyentuh pula mata, mulut dan hidung mereka. Titisan rembesan dari batuk dan bersin dari mereka yang dijangkiti boleh bergerak melalui udara. Kuman boleh merebak apabila seseorang itu menyentuh titisan rembesan batuk dan bersin dari seorang di atas permukaan seperti meja dan permukaan lain dan menyentuh mata, mulut dan hidung sebelum membasuh tangan mereka.

Berapa Lama Virus Tersebut Boleh Hidup Di Luar Badan?

Seperti yang diketahui sesetengah virus dan dapat hidup sehingga lebih dua jam di permukaan seperti meja kafeteria, tombol pintu dan meja. Membasuh tangan dengan kerap akan mengurangkan kesan pencemaran yang didapati dari permukaan-permukaan ini.

Apa Yang Boleh Dilakukan Untuk Mengelak Daripada Dihinggapi Penyakit?

Buat masa ini belum lagi ada sebarang vaksin untuk melindungi dari selesema babi ini. Terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk membantu menghalang penyebaran kuman yang menyebabkan penyakit pernafasan seperti demam selesema. Cubalah langkah-langkah ini untuk melindungi kesihatan anda:


• Tutup/lindung mulut dan hidung anda dengan tisu sewaktu bersin atau batuk. Buangkan tisu tersebut ke dalam tong sampah selepas menggunakannya.


• Basuhlah tangan dengan sabun dan air dengan kerap terutamanya selepas batuk atau selesema. Pembersih tangan berasaskan alcohol juga berkesan.


• Mengelak dari menyentuh mata, hidung dan mulut. Kuman boleh merebak dengan cara ini.


• Jika anda sakit akibat demam selesema, disyorkan supaya anda tidak bekerja atau ke sekolah juga mengehadkan pergaulan dengan orang lain supaya mereka tidak dijangkiti.

Apakah Cara Terbaik Untuk Mengelak Dari Menyebarkan Virus Melalui Batuk Dan Bersin?

• Jika anda sakit, hadkan pergaulan anda sebaik yang mungkin.
• Jangan pergi ke sekolah;
• Tutup mulut anda dengan tisu semasa batuk dan bersin. Ia boleh membantu mengelak orang-orang di sekeliling kamu dari jatuh sakit;
• Buangkan tisu yang telah digunakan ke dalam tong sampah;
• Tutup mulut anda semasa bersin dan batuk jika tiada tisu;
• Basuhlah tangan kamu setiap kali batuk dan bersin.


Apakah Teknik Terbaik Untuk Mencuci Tangan Dan Mengelak Dari Jangkitan Selesema?

Membasuh tangan dengan kerap akan membantu melindungi anda daripada kuman. Basuhlah dengan sabun dan air ataupun pembersih tangan berasaskan alcohol. Basuhlah tangan antara 15 ke 20 saat dengan air suam dan sabun. Jika tiada air dan sabun, tisu pakai buang berasaskan alcohol atau pembersih gel boleh digunakan. Ianya boleh didapati di kedai-kedai ubat dan pasar raya. Jika menggunakan gel, sapulah tangan anda sehingga gel itu kering. Alkohol di dalam gel tadi akan membunuh kuman dan ianya tidak memerlukan air untuk berkesan.


Apa Yang Perlu Saya Lakukan Jika Jatuh Sakit?

Jika anda tinggal di kawasan yang dikenal pasti wabak Virus Influenza A (H1N1) itu merebak dan mempunyai simptom-simptom demam selesema termasuk demam panas, sakit badan, selesema, sakit tekak, muntah mual dan cirit-birit, anda perlu berjumpa dengan doktor, terutamanya jika anda risau tentang simptom-simptom tadi. Doktor akan mengesahkan sama ada sebarang ujian atau rawatan adalah perlu.

Jika anda sakit anda perlu:-

• Tinggal di rumah dan mengelak hubungan dengan orang lain sebaik mungkin untuk mengelak jangkitan;
• Mendapatkan rawatan kecemasan jika mengalami tanda-tanda awal penyakit;

Untuk kanak-kanak tanda-tanda dan perlu dibawa untuk dirawat adalah seperti berikut:-

• Kesukaran bernafas dan pernafasan yang terlalu cepat;
• Warna kulit bertukar kebiru-biruan;
• Tidak minum air yang secukupnya;
• Tidak bangun dan berinteraksi;
• Tidak suka dipegang dan asyik merengek;
• Simptom seperti selesema dan pulih tetapi kemudiannya berulang bersama demam dan batuk yang lebih teruk;
• Demam dan beruam.


Bagaimana Seriusnya Jangkitan Virus Influenza A (H1N1) ini?

Seperti demam selesema yang lain, kesan selesema babi (Virus Influenza A) (H1N1) pada manusia adalah berbeza dari tahap sederhana ke tahap serius. Antara 2005 hingga Januari 2009, 12 kes jangkitan pada manusia tanpa kematian dikenal pasti di Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun kesan dari selesema babi ini boleh menjadi serius. Pada September 1988, seorang wanita mengandung berumur 32 tahun dari Wisconsin dimasukkan ke hospital akibat jangkitan paru-paru akibat selesema babi dan meninggal dunia 8 hari kemudian. Pada tahun 1976, wabak selesema babi dikesan di Fort Dix, New Jersey mengakibatkan lebih 200 kes serius dan satu kematian.


Bolehkah Saya Dijangkiti Melalui Memakan Dan Menyediakan Masakan Berasaskan Babi?

• Tidak.


Selesema babi tidak boleh merebak melalui makanan. Ianya tidak boleh dijangkiti melalui makanan dan produk berasaskan babi. Memakan produk berasaskan babi yang dimasak dan disediakan dengan sempurna.

TINDAKAN SERTA-MERTA KEMENTERIAN KESIHATAN

• Kementerian Kesihatan menguat kuasa serta-merta empat langkah pencegahan:-


i. Bahagian Kawalan Penyakit, Kementerian Kesihatan Malaysia mengaktifkan Bilik Gerakan untuk membuat pemantauan situasi wabak Virus Influenza A (H1N1) dengan pihak WHO bagi memastikan tindakan-tindakan proaktif diambil untuk melindungi kesihatan awam penduduk Malaysia.


ii. Semua Pengamal Perubatan termasuk di sektor swasta yang merawat kes-kes yang mempunyai tanda-tanda atau gejala ‘influenza-like illness’ atau ‘severe pneumonia’ dan mempunyai sejarah melawat Mexico, California, Kansas, Ohio, Texas, New York atau Kanada selepas 17 April 2009 diminta untuk memaklumkan kepada Pejabat Kesihatan Daerah yang terdekat dengan serta merta melalui telefon untuk tindakan pencegahan dan kawalan.


iii. Saringan tanda-tanda jangkitan Virus Influenza A (H1N1) di semua pintu masuk negara untuk pelawat atau warga Malaysia yang ada melawat ke negara Mexico, California, Kansas, Ohio, Texas, New York atau Kanada selepas 17 April 2009.


iv. Membuat kenyataan akhbar dari masa ke semasa situasi wabak Virus Influenza A (H1N1) untuk maklumat orang awam di Malaysia dan langkah kawalan dan pencegahan yang diambil oleh Kerajaan.

• Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai menyatakan pada Sidang Media pada 26 April 2009 mengenai wabak berkenaan amat berbahaya kerana ia tersebar melalui manusia bukannya haiwan seperti selesema burung atau ‘avian flu’ yang pernah melanda negara ini.

• Beliau bagaimanapun meminta rakyat negara ini supaya tidak panik kerana Kerajaan sentiasa berwaspada terhadap apa jua wabak yang boleh menyebabkan kematian.

• Pengawasan itu membabitkan pemeriksaan kesihatan terhadap orang ramai antaranya mereka yang menunjukkan tanda-tanda demam panas.

• Pengawasan di semua pintu masuk negara diperketatkan sebagai langkah berjaga-jaga bagi mengekang penularan wabak selesema babi dari merebak ke dalam negara terutama penumpang penerbangan dari luar negara termasuk AS.

• Orang awam yang ingin mendapat maklumat lanjut berkaitan dengan wabak Virus Influenza A (H1N1) ini boleh mendapatkan maklumat tersebut melalui talian 03-88810200 atau 03-88810300 pada waktu pejabat atau di laman web Kementerian http://www.moh.gov.my

Monday, July 27, 2009

Anak Yusof Sipan Selamat Menjalani Pembedahan

Salam rakan2,
Petang tadi saya berkesempatan ke Institut Pediatrik, Hospital Kuala Lumpur sekitar jam 3.30 petang sehingga 6.15 petang. Menurut saudara Yusof, anaknya menjalani pembedahan pukul 9.00 pagi tadi selama hampir 2 jam. Alhamdulillah kerana segala2nya selamat. Sama2lah kita doakan semoga anaknya cepat sembuh. Kepada sesiapa rakan yang ingin menziarahinya bolehlah ke Institut Pediatrik, Wad KK7, Bilik No. 3 dan katil No. 4. Saya tak pasti berapa lama saudara Yusof dan isterinya akan berada di HKL.
Bersama2 ini saya sertakan gambar yang dapat diabadikan sewaktu lawatan saya. Amin Ya Rabbal AlAmin.




Sunday, July 26, 2009

Selamat Bertemuduga Rakan2 Minggu Ini (27 - 31 Julai 2009)

Salam sejahtera sekali lagi diucapkan. Kepada rakan2 yang akan ditemuduga pada minggu ini, diharap akan dapat menenangkan diri dan menjawab semua soalan dengan jelas dan bersemangat agar lulus dan berjaya. Lontarkan ke tepi segala rasa gugup dan gementar kerana selaku GB, anda semua mesti berkeyakinan penuh. Selamat menghadapi temuduga kepada rakan2 yang akan ditemuduga pada minggu ini.

1. Ismail b. Kassim - 28 Julai 2009
- Mail, study lebih2 sikit. Wirid, tahlil dan doa banyak2 Tok Imam.

2. Joni b. Mohamad - 28 Julai 2009
- Cakap oghang putih sikit, baru kena dgn nama tu.

3. Khadijah bt. Sulaiman - 28 Julai 2009
- Boleh citer pasal sekolah banyak2 sikit tentang kejayaan yang ditempuhi.

4. Sabri b. Abidin Sulung - 28 Julai 2009
- Kau mesti cakap lebih dari 30 minit. Biar sampai panel suruh berhenti.

5. Khatijah bt. Abu Bakar - 28 Julai 2009
- Jangan takut2. Relaks dan tenangkan fikiran. Kurangkan sikit kecek Ganu tu.

6. Aishah bt. Mahmood - 29 Julai 2009
- Kalau baca teori tu jgn banyak2 sangat. Study pun jangan sampai tak tidur. Soalan biasa2 aje. Relaks......

7. Norazmah bt. Shuib - 30 Julai 2009
- Hang jawab apa yang ditanya.

8. Zalila bt. Idris - 30 Julai 2009
- Hang boleh jawab semua soalan. Cetusan idea dari pengalaman amat penting. Luahkan apa yang telah dibuat untuk memajukan sekolah.

9. Mohd Zulkifli b. Mohd Zain - 31 Julai 2009
- Hang pakai drebar tak hari gi temuduga. YB mesti ada style, biar panel terkejut. Don't worry, tak ada soalan yang mengusarkan kecuali kalau panelnya adalah India seperti geng2 Kedah kena tu dan juga Anas kena di Sabah.

Minggu ini ramai geng Ganu kita dan Penang Mai. Aishah sorang aje dari Selatan.

Puuhhh... kiri... puuhhh .... kanan.... Kah kah kah.... rileks rakan2.

Saturday, July 25, 2009

Sekolah Seni KPM 2010

Syarat Kemasukan Sekolah Seni KPM
PANDUAN DAN SYARAT KEMASUKAN TINGKATAN SATU ( 1 )

SYARAT KEMASUKAN

Kemasukan murid adalah berdasarkan syarat-syarat di bawah ;

* Warganegara Malaysia; dan
* Berbakat dan potensi dalam bidang kesenian ( seni visual, seni tari, seni Muzik, seni teater ); dan
* Lulus ujian bakat ; dan
* Lulus semua mata pelajaran dengan minimum 3B dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah 2009

Kaedah Pengambilan :

Kemasukan ke sekolah seni boleh di pertimbangkan melalui dua ( 2 ) saluran permohonan iaitu :

Saluran Pertama :
- Permohonan melalui Jabatan Pendidikan Negeri.

Saluran Kedua :
Permohonan terus kepada KPM melalui :

* Permohonan ibu bapa;
* Cadangan oleh badan kesenian negeri atau kebangsaan.

Download Borang Permohonan Sekolah Seni 2010

Terima kasih.

TEKS UCAPAN - Majlis Perasmian Persidangan Perwakilan Dan Mesyuarat Agung Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia

TEKS UCAPAN
YAB TAN SRI MUHYIDDIN BIN HJ MOHD YASSIN
TIMBALAN PERDANA MENTERI
MERANGKAP
MENTERI PELAJARAN MALAYSIA
DI MAJLIS PERASMIAN PERSIDANGAN PERWAKILAN DAN MESYUARAT AGUNG GABUNGAN MAJLIS GURU BESAR MALAYSIA
PADA 21 JULAI 2009, JAM 11.00 PAGI
BERTEMPAT DI ALISON KELANA RESORT, SEREMBAN
Bismillahirrahmanirrahim.
YAB Dato Seri Utama Mohammad bin Hj Hassan,
Menteri Besar Negeri Sembilan
Yang Berbahagia Tan Sri Dr. Zulkarnian Hj Awang,
Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran Malaysia
Yang Berbahagia Tan Sri Alimuddin bin Hj Mohd Dom,
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
Yang Berusaha Encik Roslan bin Madun,
Yang Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia
Wakil-Wakil MGB Negeri dan Daerah
Dato’-Dato’, Datin-Datin, para peserta persidangan, tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati sekalian.
Assalamu’alaikum warahmatullahi wa barakatuh dan salam sejahtera.
1. Alhamdullilah, setinggi-tinggi puji dan syukur ke hadrat Allah s.w.t. kerana dengan izin dan limpah perkenanNya dapat saya bertemu dengan tuan-tuan dan puan-puan di majlis yang amat bermakna pada pagi ini. Saya amat berbesar hati dan berterima kasih kepada Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia (GMGBM) kerana menjemput saya untuk merasmikan Persidangan Perwakilan dan Mesyuarat Agung Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia bagi tahun 2009. Syabas dan tahniah kepada Gabungan Majlis Guru Besar Kebangsaan kerana telah berjaya menganjurkan Persidangan Perwakilan dan Mesyuarat Agung ini.
2. Saya juga mengucapkan setinggi-tinggi tahniah dan terima kasih kepada semua guru besar kerana telah melaksanakan tanggungjawab mengurus dan memimpin bidang pendidikan yang telah diamanahkan dengan jayanya. Dari setahun ke setahun kita dapat melihat kemajuan yang membanggakan dari segi kualiti pengurusan sekolah di negara ini. Ini adalah kerana usaha yang berterusan Kementerian Pelajaran dan juga tuan-tuan dan puan-puan untuk meningkatkan kecemerlangan pengurusan sekolah dan memartabatkan profesion keguruan. Saya yakin, berkat usaha yang bersungguh-sungguh pastinya kita akan berjaya meningkatkan lagi kualiti pendidikan di negara ini.
3. Saya dimaklumkan bahawa perhimpunan pagi ini dihadiri oleh pemimpin-pemimpin Majlis Guru Besar Daerah dan Majlis Guru Besar Negeri dari seluruh negara yang mewakili lebih 7,600 orang guru besar. Sampaikan salam takzim saya kepada mereka yang tidak berkesempatan untuk bersama-sama pada pagi ini. Sesungguhnya saya amat gembira dapat bertemu tuan-tuan dan puan-puan sekalian kerana pertemuan seumpama ini memberi peluang kepada saya untuk berkongsi pandangan dan mendengar suara hati guru-guru besar mengenai pelbagai isu yang menyentuh aspek pendidikan negara.
4. Persidangan tahunan ini juga tentunya amat penting kerana tuan-tuan dan puan-puan bukan sahaja berkesempatan untuk bersua muka dan mengeratkan silaturrahim dengan rakan sejawat, malah dapat mencetuskan kebijaksanaan baru (new wisdom) yang relevan dengan peranan dan tanggungjawab kepimpinan pendidikan. Saya percaya, persidangan Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia pada kali ini dapat mewujudkan ruang perbincangan yang menyentuh pelbagai isu pendidikan, khususnya yang melibatkan pendidikan rendah di negara ini.
Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati,
5. Pendidikan adalah wahana yang mampu memacu kemajuan dan kejayaan bangsa dan negara. Di bahu guru-guru besar tergalas amanah dan tanggungjawab sebagai pengurus pendidikan untuk memastikan sekolah yang dipimpin dapat memainkan peranan sebagai agen sosialisasi dan pembudayaan yang berkesan dalam menerapkan nilai-nilai yang positif dalam kalangan para pelajar.
6. Sesungguhnya pengurus pendidikan mempunyai kebertanggungjawaban sosial yang tinggi terhadap pelajar dan rakyat. Oleh itu, aspek kualiti dan kecemerlangan pendidikan harus menjadi fokus utama dalam setiap program mendidik para pelajar. Pendidikan berkualiti bukan sahaja mampu melahirkan modal insan yang unggul dan berkemahiran, malah akan menyediakan aset pembangunan sosial yang dinamik dan berdaya saing. Sememangnya adalah menjadi hasrat kerajaan untuk meningkatkan kualiti pendidikan di negara ini secara berterusan.
7. Ini adalah selaras dengan hasrat YAB Perdana Menteri yang telah mengumumkan ENAM bidang Keberhasilan Utama (KRA) yang menjadi fokus kerajaan dalam merealisasikan pendekatan ”Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan”. Salah satu daripada enam bidang penting ini ialah memperluaskan akses kepada pendidikan berkualiti. Sudah tentulah bidang ini bersangkut-paut secara langsung dengan peranan Kementerian Pelajaran.
8. Penyediaan pendidikan berkualiti bukan sahaja melibatkan aspek pembangunan prasarana pendidikan yang serba lengkap dan moden, tetapi juga aspek kualiti kurikulum dan guru. Bagi memastikan rakyat mendapat akses kepada pendidikan berkualiti, Kementerian Pelajaran sentiasa memastikan ketiga-tiga aspek ini diberikan keutamaan. Di samping itu, untuk mewujudkan persekitaran yang selamat di sekolah, Kementerian Pelajaran juga memberikan perhatian yang serius kepada usaha meningkatkan mutu disiplin di kalangan pelajar, terutamanya dengan menangani gejala gangsterisme dan perlakuan-perlakuan anti-sosial yang melibatkan pelajar-pelajar sekolah.
9. Selain daripada itu, kepimpinan sekolah juga mempunyai peranan yang penting dalam memastikan penyampaian pendidikan yang berkualilti kepada pelajar. Ini kerana kualiti pendidikan di sekolah amat bergantung kepada ketrampilan dan profesionalisme yang dimiliki oleh guru-guru besar dan guru-guru. Guru Besar juga perlu berupaya menawarkan kepimpinan dan pengurusan yang berkualiti dalam mengurus pembelajaran formal dan tidak formal di sekolah masing-masing. Kualiti pelajar hanya akan terjana menerusi amalan pengurusan yang berkualiti dan beretika serta mementingkan budaya ilmu dan pembelajaran sepanjang hayat.
10. Kita sedar bahawa kualiti bukanlah satu destinasi, tetapi satu perjalanan yang berterusan. Sesuatu yang dianggap berkualiti pada hari ini mungkin tidak lagi berkualiti pada hari esok, atau pada masa akan datang. Oleh itu, pencapaian kualiti memerlukan perubahan. Jika kita tidak berubah seiring dengan perubahan semasa dan perkembangan teknologi, kita akan ketinggalan. Kita perlu mempunyai semangat dan kemahuan untuk berubah ke arah kebaikan kerana semangat ini akan membuatkan kita sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi apa bentuk cabaran sekalipun.
11. Kita juga perlu mengurus perubahan dengan cekap. Untuk berjaya mengurus perubahan kita perlu melakukan perubahan minda serta membuat penyesuaian nilai dan norma yang menjadi pegangan. Pada hemat saya, dalam konteks perubahan yang wujud dalam masyarakat hari ini, kepimpinan pendidikan perlu menekankan tentang pentingnya penyesuaian dibuat sebagai respon kepada perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat. Kepimpinan pendidikan perlu mempunyai keupayaan untuk melakukan perubahan sosial yang membina, dengan mengenalpasti kelemahan dan seterusnya mengambil pendekatan strategik untuk menangani sebarang isu dan permasalahan.
Saudara dan saudari yang dihormati,
12. Seperti mana kita sedia maklum, Kementerian Pelajaran sedang memberikan fokus untuk menjayakan setiap teras di bawah Pelan Induk Pembangunan Pendidikan, 2006-2010. Pertama ialah untuk memperkasakan sekolah kebangsaan. Usaha-usaha berterusan untuk memperkasakan sekolah kebangsaan telah diletakkan sebagai agenda utama Kementerian. Untuk menjayakan agenda ini, kita perlu mengikis keraguan tentang keupayaan sekolah kebangsaan untuk menyediakan pendidikan yang berkualiti. Kita harus mempunyai keyakinan penuh bahawa sekolah kebangsaan adalah wadah terbaik untuk memupuk perpaduan dan membangunkan potensi diri para pelajar secara holistik.
13. Peranan Majlis Guru Besar (MGB) adalah amat penting dalam usaha untuk memperkasakan sekolah kebangsaan. MGB mempunyai segala sumber dan kekuatan untuk bersama-sama menjayakan agenda ini. Saya mengesyorkan agar persidangan pada kali ini turut mebincangkan secara terperinci mengenai pendekatan-pendekatan strategik untuk memperkasakan sekolah kebangsaan termasuk aspek pembangunan ”soft infrastructures”.
14. Aspek kedua yang menjadi fokus Kementerian Pelajaran ialah untuk meningkatkan akses, ekuiti dan kualiti pendidikan di luar bandar dan pedalaman bagi merapatkan jurang pendidikan. Sejak negara ini mencapai kemerdekaan, usaha membela nasib masyarakat di luar bandar telah dilaksanakan tanpa kompromi. Akses, ekuiti dan kualiti pendidikan bukan semata-mata mecangkupi penyediaan prasarana yang serba lengkap bagi pelajar-pelajar, khususnya di luar bandar, tetapi juga penempatan guru-guru terbaik dan berpengalaman untuk berkhidmat di luar bandar dan pendalaman.

15. Sejajar dengan hasrat ini, pihak Kementerian secara dasarnya telah bersetuju untuk menempatkan guru-guru terbaik di sekolah-sekolah di luar bandar. Buat permulaan, guru-guru bahasa Inggeris yang cemerlang akan diberikan keutamaan untuk berkhidmat di luar bandar apabila strategi memperkukuhkan penguasaan bahasa Inggeris mula dilaksanakan pada tahun 2012. Ini memandangkan antara mata pelajaran yang paling rendah pencapaiannya di kalangan pelajar luar bandar ialah bahas Inggeris. Insentif akan diberikan kepada guru-guru bahasa Inggeris cemerlang yang bersedia untuk berkhidmat di luar bandar. Saya berharap agar Majlis Guru Besar dapat sama-sama Kementerian Pelajaran dalam memastikan keberhasilan matlamat ini.

16. Aspek ketiga yang menjadi fokus ialah meningkatkan kualiti guru dan memartabatkan profesion keguruan. Pada hemat saya martabat profesion perguruan berkait rapat dengan usaha mengembalikan penghormatan masyarakat terhadap guru dengan peningkatan ketrampilan guru. Guru yang berketrampilan akan berjaya meraih penghormatan masyarakat. Jika guru gagal memainkan peranan yuang sewajarnya dan mengabaikan kebertanggungjawaban sosial, martabatnya akan terlucut dari pandangan masyarakat. Hanya guru sahaja yang boleh menentukan sejauh mana mereka mahu berbangga dengan profesion mereka, menerima profesion mereka sebagai satu tanggungjawab yang mulia dan, bagi seorang Muslim, menerima dengan sepenuh hati bahawa tanggungjawab mendidik adalah satu ibadah.

17. Aspek keempat yang hendak saya sentuh di sini ialah aspek pelaksanaan kurikulum. Bagi memastikan matlamat pendidikan tercapai sepenuhnya, pelaksanaan kurikulum perlu diperkukuhkan. Pengurusan kurikulum yang membawa maksud pendekatan strategik dan seragam dalam melaksanakan aktiviti akademik dan bukan akademik bagi mencapai matlamat pendidikan perlu dilaksanakan secara profesional.
18. Saya percaya Majlis Guru Besar boleh memainkan peranan memastikan pengurusan kurikulum menepati definisi dan kehendaknya. MGB juga boleh membantu meningkatkan keupayaan pengurusan kurikulum di kalangan ahli-ahli. Antara ciri-ciri utama Guru Besar sebagai pemimpin kurikulum ialah berkeupayaan untuk melaksanakan kepimpinan transformasional; mengendalikan “developmental supervision” dan merancang latihan-latihan yang tersusun untuk membimbing guru-guru di bawah kawalan masing-masing. Di situlah terletaknya peranan sebenar seorang guru besar yang profesional. Saya amat yakin, jika ciri-ciri kepimpinan profesional ini dapat diterapkan di sekolah-sekolah, matlamat Kementerian untuk melahirkan guru-guru yang berketrampilan dan pelajar yang cemerlang pasti dapat dicapai.
19. Proses memperlengkapkan dan memperbaiki potensi dan pencapaian murid perlu dilakukan sepanjang masa di sekolah. Konsep “Sekolah Berkesan” perlu menjadi amalan budaya semua sekolah, lebih-lebih lagi di sekolah rendah di mana bibit-bibit kecemerlangan perlu sentiasa disemai, dipupuk dan disuburkan. ‘Sekolah yang berbudaya belajar’ merujuk kepada budaya guru besar dan guru yang sentiasa kreatif dan inovatif, yang sentiasa bersedia mempelajari apa yang terbaik dan menyesuaikannya untuk dijadikan amalan sekolah.
20. Jika kita berjaya melaksanakan keempat-empat aspek yang saya sebutkan tadi, saya menaruh keyakinan bahawa kita akan dapat melonjakkan sistem pendidikan kita ke tahap yang terbaik. Oleh itu, saya ingin menyarankan TUJUH perkara yang boleh dilaksanakan oleh Majlis Guru Besar untuk meningkatkan kecemerlangan pendidikan negara.
  • Pertama, mengamalkan prinsip kepimpinan yang terbuka, proaktif dan responsif terhadap tuntutan-tuntutan baru dan mengamalkan pendekatan mengutamakan pelanggan.
  • Kedua, mengekalkan perpaduan dalam kesatuan dan tidak berkompromi dengan anasir yang boleh memecahkan kesatuan.
  • Ketiga, mempamerkan semangat kebangsaan yang jitu dan pemahaman yang tulen terhadap Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Prinsip-Prinsip Rukun Negara.
  • Keempat, melaksanakan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) dalam setiap urusan bagi mengutamakan prestasi.
  • Kelima, menambah nilai akademik dan profesional yang berterusan supaya menjadi pemimpin yang beketrampilan dan sentiasa berdaya saing.
  • Keenam, memberikan sumbangan bermakna dalam meningkatkan kehidupan moral dan cendiakawan masyarakat melalui penyebaran maklumat dan gerakan pembaharuan sosial yang dinamik.
  • Ketujuh, mencetuskan kebijaksanaan baru (new wisdom) untuk membangunkan masyarakat secara lebih menyeluruh dan mampan.
Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian,
21. Dalam era globalisasi yang semakin kompetitif, Majlis Guru Besar perlu menggembeleng tenaga dan pemikiran untuk membina semula (reconstruct) ciri-ciri pengurusan dan penampilan sebagai organisasi profesional yang mampu untuk menangani pelbagai isu dengan pantas. Ini sejajar dengan trend pengurusan masa kini yang memberikan keutamaan kepada kepimpinan dan pengurusan sumber manusia yang berpaksikan kepada nilai-nilai pembaharuan dan kepantasan.
22. Seperti juga dengan pihak-pihak lain, guru besar juga kadangkala mempunyai pendapat dan pendirian peribadi terhadap sebarang dasar dan tindakan kerajaan. Dalam hal ini, saya ingin menegaskan bahawa, guru besar sebagai pelaksana dasar, perlu bersama-sama dengan Kerajaan dalam melaksanakan segala dasar kerajaan yang digubal demi kepentingan rakyat dan masa depan negara. Guru besar dan kerajaan mesti berdiri di saf yang sama, di atas satu hasrat dan landasan yang sama, iaitu untuk membawa negara ke mercu kegemilangan.
23. Saya meletakkan harapan yang tinggi kepada guru-guru besar untuk mencipta kejayaan dan kecemerlangan sekolah. Saya berharap agar tuan-tuan dan puan-puan sebagai pemimpin sekolah akan terus memberikan khidmat yang cekap dan berkesan, sekali gus menjana potensi pelajar ke tahap yang optimum. Saya menyeru kepada ahli persidangan sekalian agar menggunakan segala kesempatan dan ruang perbincangan yang ada dalam persidangan ini untuk menghasilkan natijah yang boleh dijadikan garis panduan dalam usaha meningkatkan kecemerlangan pendidikan. Akhir sekali, saya mendoakan semoga persidangan ini beroleh kejayaan dan keberkatan Allah s.w.t.
“Selamat Maju Jaya dan Selamat Bersidang”
Wabillahi al-taufik walhidayah wassalamu’alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh dan salam horma

TEKS UCAPAN - Majlis Perjumpaan Khas YAB Timbalan Perdana Menteri Bersama Warga Pendidik

TEKS UCAPAN

YAB TAN SRI MUHYIDDIN BIN HJ. MOHD YASSIN
TIMBALAN PERDANA MENTERI
MERANGKAP MENTERI PELAJARAN MALAYSIA

DI MAJLIS PERJUMPAAN KHAS YAB TIMBALAN PERDANA MENTERI BERSAMA WARGA PENDIDIK

PADA 21 JULAI 2009, PUKUL 9.00 PAGI BERTEMPAT DI PUTRAJAYA INTERNATIONAL CONVENTION CENTER (PICC)

Bismillahirrahmanirrahim.


YB Datuk Dr. Wee Ka Siong,
Timbalan Menteri Pelajaran 1.

YB. Dr. Mohd. Puad Zarkashi,
Timbalan Menteri Pelajaran II.

Y. Bhg. Tan Sri Dr. Zulkurnain Bin Hj. Awang
Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran Malaysia

Y. Bhg. Tan Sri Dato’ Hj. Alimuddin Bin Hj. Mohd. Dom
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia

Timbalan-Timbalan Ketua Setiausaha dan Timbalan-Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran

Pegawai-Pegawai Kanan Kementerian Pelajaran Malaysia dan Pengarah-Pengarah Pelajaran Negeri.

Dato’-Dato’, Datin-Datin, tuan-tuan dan puan-puan warga pendidik yang saya hormati sekalian.



Assalamu’alaikum warahmatullahi wa barakatuh dan salam sejahtera.

1. Pertama sekali saya memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t. kerana dengan limpah kurnia dan izinNya saya dapat bersama-sama dengan warga pendidik dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, Selangor dan Negeri Sembilan pada pagi ini. Terima kasih saya ucapkan kepada tuan-tuan yang sudi meluangkan masa untuk hadir pada majlis ini yang memberi peluang kepada saya untuk membuat penjelasan mengenai beberapa pengumuman yang telah saya buat baru-baru ini berkaitan dengan dasar pendidikan di negara kita.

2. Sejak memegang tugas sebagai Timbalan Perdana Menteri lebih 100 hari yang lepas, saya sedar bahawa tanggungjawab yang dipikul sememangnya amat mencabar, apatah lagi apabila Kementerian Pelajaran juga merupakan teras utama tugas saya. Namun, saya juga sedar bahawa tugas paling mencabar yang telah diamanahkan oleh YAB Perdana Menteri ini merupakan satu penghormatan yang amat tinggi kepada saya. Menerajui sebuah kementerian yang bertanggungjawab dalam menjana modal insan negara sesungguhnya menuntut pewujudan sinergi mantap semua pihak, khasnya di kalangan warga pendidik, untuk bersama-sama meningkatkan kecemerlangan pendidikan negara.

3. Dalam memastikan sistem pendidikan sesebuah negara sentiasa relevan, Kerajaan perlu terus mengkaji dan menilai dasar pendidikan sedia ada. Justeru penggubalan dan pengumuman dasar-dasar dan strategi-strategi baru ke arah penambahbaikan sistem pendidikan yang berterusan bagi kepentingan negara dan rakyat perlu dilakukan dari semasa ke semasa. Oleh yang demikian, selaras dengan gagasan yang telah diketengahkan oleh YAB Perdana Menteri kita iaitu “1 Malaysia, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan”, maka beberapa dasar baru telah diperkenalkan, antaranya adalah penetapan had 10 mata pelajaran untuk peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia, pemerkasaan sukan sekolah, cadangan Bahasa Inggeris sebagai syarat wajib lulus untuk SPM dan pemansuhan PPSMI mulai tahun 2012.

4. Sehubungan itu, adalah amat penting bagi kita khasnya warga pendidik untuk memahami dan menghayati dasar-dasar baru yang telah diumumkan. Hanya dengan pemahaman yang mendalam, barulah kita warga pendidik dapat sebulat suara memberikan penjelasan kepada masyarakat umum agar ia tidak disalah tafsir dan dijadikan isu politik dangkal yang boleh menjejaskan keyakinan rakyat kepada sistem pendidikan negara. Adalah lumrah bagi sesetengah kumpulan masyarakat sukar menerima sesuatu perubahan yang dicadangkan. Malahan, sebarang pembaharuan yang diperkenalkan di mana-mana tahap sekalipun akan sentiasa dipertikaikan.

5. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menjelaskan kepada tuan-tuan dan puan-puan berkenaan dengan beberapa pengumuman yang telah saya buat mengenai dasar dan strategi pendidikan di negara kita baru-baru ini. Pertamanya ialah penetapan had 10 mata pelajaran bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bermula pada tahun 2010. Keputusan ini diambil setelah kerajaan mempertimbangkan implikasi trend di kalangan pelajar pada masa kini untuk mengambil jumlah mata pelajaran yang terlalu banyak dalam peperiksaan SPM. Sebagai contoh, bagi peperiksaan SPM pada tahun ini, seramai 48,784 atau 11.68 peratus calon sekolah di bawah Kementerian Pelajaran mendaftar lebih daripada 10 mata pelajaran.

6. Trend ini adalah tidak selari dengan hasrat kerajaan untuk melakukan anjakan dalam sistem pendidikan kita, iaitu daripada sistem yang berorientasikan peperiksaan kepada sistem yang berorientasikan pentaksiran yang lebih menyeluruh, sejajar dengan amalan di negara-negara maju. Sistem pendidikan di negara kita tidak wajar dijadikan tempat perlumbaan untuk menguji keupayaan pelajar mengutip sebanyak mungkin pangkat A dalam sesuatu peperiksaan sehingga mengabaikan perkembangan potensi mereka secara holistik.

7. Keputusan mengehadkan 10 mata pelajaran ini adalah selaras dengan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Sementara pencapaian dalam peperiksaan boleh mengukur keupayaan kognitif pelajar, aspek soft-skills yang penting untuk meningkatkan daya kebolehkerjaan (employability) dan kebolehpasaran (marketability) pelajar kita dalam era globalisasi yang lebih kompleks dan kompetitif pada hari ini hanya boleh dinilai melalui satu sistem pentaksiran yang lebih menyeluruh. Oleh itu, Kementerian Pelajaran pada masa ini sedang dalam proses memperkenalkan satu Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan yang bukan sahaja mengukur aspek keupayaan kognitif pelajar, tetapi juga aspek soft-skills yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti bina upaya insan (human capacity building) selaras dengan amalan di negara-negara maju.

8. Di samping itu, pihak Kementerian juga telah membuat penelitian secara terperinci dan mendapati bahawa jumlah 10 mata pelajaran adalah lebih daripada mencukupi untuk menilai potensi dan kemampuan sebenar pelajar untuk menguasai ilmu-ilmu teras yang penting dalam usaha untuk membangunkan modal insan yang berpengetahuan dan berkemahiran tinggi. Sesungguhnya, keputusan mengehadkan 10 mata pelajaran ini adalah satu langkah ke hadapan dalam usaha kita untuk membangunkan modal insan yang berilmu dan berkemahiran tinggi untuk mencapai matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara maju pada tahun 2020.

9. Dengan mengehadkan 10 mata pelajaran bagi peperiksaan SPM, Kerajaan berharap agar tekanan peperiksaan yang berlebihan ke atas pelajar akan dapat dikurangkan, di samping memberi ruang kepada pihak pihak sekolah untuk mempergiatkan aktiviti-aktiviti ko-kurikulum dan sukan di luar waktu belajar. Aktiviti-aktiviti ini adalah penting untuk menggarap soft-skills para pelajar sejajar dengan hasrat kerajaan untuk membangunkan potensi pelajar secara holistik. Sehubungan dengan ini juga, saya telah membuat pengumuman mengenai pemerkasaan semula sukan sekolah dengan mempergiatkan acara sukan peringkat sekolah, daerah, negeri dan kebangsaan. Jurulatih sukan akan ditempatkan di sekolah-sekolah untuk mengurus acara sukan sekolah dan mencungkil bakat-bakat baru yang boleh dilatih untuk menyertai sukan prestasi tinggi. Untuk tujuan ini, satu Institut Pendidikan Guru khusus untuk melatih jurulatih-jurulatih sukan sekolah akan ditubuhkan.

10. Perkara Kedua ialah cadangan menetapkan syarat wajib lulus bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Saya menerima pelbagai maklumbalas daripada masyarakat umum sejak saya melontarkan cadangan ini pada bulan Jun yang lalu. Pada dasarnya ramai yang bersetuju dengan cadangan ini. Mereka berpandangan bahawa hanya dengan cara ini sahaja kita dapat memastikan pelajar-pelajar kita boleh menguasai bahasa Inggeris dengan baik dan sekali gus meningkatkan keupayaan mereka untuk bersaing dalam alam pekerjaan yang mementingkan penguasaan lebih daripada satu bahasa, iaitu bahasa Inggeris selain daripada Bahasa Kebangsaan atau bahasa ibunda yang lain.

11. Penguasaan bahasa Inggeris yang baik sudah tentu akan memberikan nilai tambah kepada palajar-pelajar kita untuk menceburkan diri dalam sektor ekonomi berpendapatan tinggi. Kerajaan juga sedar bahawa mempunyai sumber manusia yang mampu menguasai bahasa Inggeris dengan baik juga merupakan satu nilai tambah kepada negara dalam menghadapi persekitaran ekonomi global yang lebih kompetitif.

12. Oleh kerana itu, saya percaya bahawa sudah sampai masanya semua pelajar kita dipastikan dapat menguasai asas-asas bahasa Inggeris yang merupakan bahasa ilmu, bahasa maklumat, bahasa perdagangan dan bahasa komunikasi antarabangsa. Jika mereka dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik, sudah tentulah mereka akan mendapat banyak kelebihan untuk bersaing dalam era globalisasi yang lebih kompetitif pada hari ini. Dengan meletakkan syarat wajib lulus bahasa Inggeris, Kerajaan berharap agar para pelajar akan melonjakkan usaha untuk lebih tekun mempelajari bahasa Inggeris dan berusaha dengan lebih gigih dalam meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris mereka.

13. Pada masa yang sama, ada juga pihak yang melahirkan kebimbangan jika cadangan ini dilaksanakan sekarang, ramai pelajar terutamanya di luar bandar akan terkandas dalam pelajaran. Dalam peperiksaan SPM tahun 2008 misalnya, hanya 26.9 peratus calon di luar bandar yang lulus dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris. Ini bermakna 73.1 peratus pelajar di luar bandar akan gagal memperolehi sijil sekiranya syarat wajib lulus bahasa Inggeris dilaksanakan. Kerajaan sedar bahawa ini adalah satu jumlah yang besar, dan ia juga menunjukkan bahawa pencapaian bahasa Inggeris pelajar-pelajar di luar bandar adalah amat rendah.

14. Dalam menghadapi cabaran era globalisasi yang semakin kompetitif pada hari ini, kita tidak boleh lagi menoleh ke belakang, melayani pandangan kedua dan berhenti daripada melakukan perubahan dan pembaikan. Kita tidak boleh mengambil pendekatan “levelling down” dalam usaha untuk meningkatkan mutu pendidikan di negara kita. Sebaliknya, kita perlu berani untuk mengambil pendekatan “levelling up”, iaitu berusaha sedaya upaya untuk meningkatkan keupayaan pelajar-pelajar yang lemah dalam menguasai sesuatu ilmu, sehingga mereka boleh menguasai ilmu itu dengan baik. Jika kita yakin bahawa perubahan dan pembaikan adalah penting untuk meningkatkan mutu pendidikan negara, dan sekali gus melonjakkan kemajuan negara pada masa hadapan, kita perlu berani melakukannya sekarang.

15. Dalam konteks penguasan bahasa Inggeris, syarat wajib lulus bahasa Inggeris adalah usaha “levelling up” yang akan mengangkat upaya pelajar-pelajar kita, terutamanya pelajar-pelajar di luar bandar, untuk menguasai bahasa Inggeris dengan lebih baik, dan sekali gus membolehkan mereka bersaing dalam dunia yang semakin kompetitif. Walaupun Kerajaan masih belum membuat keputusan akhir mengenai perkara ini, usaha-usaha untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris, terutamanya di kalangan pelajar di luar bandar mesti bermula dari sekarang.

16. Perkara ketiga yang ingin saya sentuh pada hari ini ialah keputusan kerajaan memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) mulai tahun 2012, dan pada masa yang sama mengambil langkah-langkah drastik untuk memperkukuhkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Pemansuhan PPSMI ini walau bagaimanapun tidak melibatkan Tingkatan Enam dan Matrikulasi. Keputusan ini adalah lambang iltizam dan komitmen Kerajaan untuk meningkatkan kualiti pendidikan di negara kita dengan mengambil langkah-langkah yang wajar untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik, dan pada masa yang sama memantapkan penguasaan bahasa Inggeris.

17. Dengan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran Sains dan matematik dalam Bahasa Malaysia di sekolah kebangsaan, dan bahasa Cina dan Tamil di sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil, Kerajaan berhasrat untuk meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar dalam kedua-dua mata pelajaran ini. Strategi Ini mengambil kira fakta yang disokong oleh kajian-kajian saintifik bahawa peningkatan kefahaman pelajar mengenai konsep-konsep sains dan matematik adalah berkait rapat dengan penggunaan bahasa pengantar yang mudah difahami oleh mereka. Pada masa yang sama, kita percaya bahawa peningkatan penguasaan bahasa Inggeris boleh dicapai melalui penambahbaikan berterusan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris.

18. Pada kesempatan ini saya ingin mengemukakan data-data emprikal yang menjadi asas kepada keputusan kerajaan untuk memansuhkan PPSMI. Pertama, data-data rasmi menunjukkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik merosot semasa pelaksanaan PPSMI. Dalam peperiksaan UPSR pada tahun 2008, hanya 79.7 peratus pelajar luar bandar lulus mata pelajaran Sains berbanding 83.2 peratus pada tahun 2007. Bagi pelajar bandar pula, peratusan lulus telah merosot daripada 85.1 peratus pada tahun 2007 kepada 82.5 peratus pada tahun 2008.

19. Bagi mata pelajaran Matematik pula, pencapaian lulus murid di bandar telah merosot daripada 84.8 peratus pada tahun 2007 kepada 80.9 peratus pada tahun 2008. Pencapaian murid di luar bandar juga merosot daripada 80.9 peratus pada tahun 2007 kepada 77 peratus pada tahun 2008. Ini bermakna hampir 170,000 orang pelajar gagal bagi kedua-dua mata pelajaran Matematik dan Sains di peringkat UPSR semasa PPSMI dilaksanakan.

20. Kegagalan menguasai Matematik dan Sains di peringkat rendah sudah tentu akan menjejaskan pencapaian pelajar-pelajar ini dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut di peringkat menengah, dan sekali gus menjejaskan hasrat kita untuk menjana modal insan yang memiliki ilmu dan kemahiran yang tinggi dalam bidang sains dan teknologi, sebagai wahana penting untuk melonjakkan kemajuan negara ke tahap yang lebih tinggi.

21. Kedua, kajian dan pemantauan yang dilakukan oleh Kementerian Pelajaran dan juga para penyelidik bebas mendapati bahawa pelajar yang memiliki tahap penguasaan bahasa Inggeris yang sederhana dan lemah menghadapi kesukaran untuk memahami mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Dalam peperiksaan UPSR 2008, 30.6 peratus pelajar luar bandar gagal dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, menunjukkan bahawa penguasaan bahasa Inggeris mereka masih berada di tahap yang lemah. Ini menyebabkan penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran Matematik dan Sains tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya.

22. Hasil pemantauan Kementerian Pelajaran juga menunjukkan bahawa guru-guru menghadapi masalah untuk menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik. Hanya 8.6 peratus guru menggunakan lebih 90 peratus masa pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Penggunaan bahasa Inggeris adalah jauh lebih rendah bagi sekolah-sekolah di kawasan luar bandar dan pedalaman. Ini disebabkan oleh tahap penguasaan bahasa Inggeris yang amat rendah di kalangan pelajar luar bandar dan pedalaman. Keadaan ini memaksa guru-guru untuk menggunakan dwi-bahasa, iaitu Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia, dalam pengajaran Sains dan Matematik. Soalan peperiksaan juga terpaksa dibuat dalam dwi-bahasa kerana masalah penguasaan bahasa Inggeris yang rendah di kalangan pelajar. Justeru, apa yang dilaksanakan sejak enam tahun yang lalu bukanlah PPSMI, tetapi PPSMI/BM. Guru-guru mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. Hanya segelintir pelajar yang dapat mengikuti pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris dengan baik, dan mereka ini ialah pelajar-pelajar yang telah menguasai bahasa Inggeris dengan cemerlang. Berdasarkan pemantauan Kementerian Pelajaran, kelompok pelajar ini tidak lebih 8 peratus daripada keseluruhan jumlah pelajar di negara ini.

23. Berdasarkan realiti ini, Kerajaan berpandangan bahawa sekiranya dasar PPSMI diteruskan, majoriti pelajar yang sederhana dan lemah dalam menguasai bahasa Inggeris akan mengalami double jeopardy. Kajian saintifik menunjukkan bahawa penguasaan bahasa Inggeris mereka tidak meningkat, dan pada masa yang sama mereka juga gagal menguasai konsep-konsep asas Sains dan Matematik. Sekiranya keadaan ini berterusan, dikhuatiri akan berlaku situasi knowledge deficit di kalangan pelajar, di mana pelajar-pelajar yang gagal menguasai konsep-konsep asas sains dan matematik oleh kerana halangan bahasa, akan menghadapi masalah untuk menguasai ilmu Sains dan Matematik di peringkat yang lebih tinggi. Keadaan ini tentunya akan mendatangkan kesan negatif kepada pembangunan modal insan di negara kita dalam jangkamasa panjang.

24. Ketiga, kajian di peringkat antarabangsa, termasuk oleh UNESCO, yang memperakukan bahawa bahasa yang mudah difahami oleh pelajar, seperti bahasa ibunda, adalah bahasa terbaik untuk dijadikan bahasa pengantar, terutamanya di peringkat rendah. Laporan Education for All Global Monitoring Report 2009 yang dikelolakan oleh UNESCO memperakukan kepentingan menyediakan pendidikan dalam bahasa ibunda sebagai kunci kepada kejayaan pendidikan. Laporan ini memetik satu kajian yang melibatkan 22 buah negara dan 160 kumpulan linguistik yang mendapati bahawa kehadiran murid ke sekolah meningkat sebanyak 10 peratus bagi sekolah-sekolah yang menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar, khususnya di peringkat pendidikan rendah.

25. Dapatan ini adalah selari dengan dapatan yang diperolehi oleh kumpulan penyelidik daripada Universiti Kebangsaan Malaysia yang mendapati bahawa kebanyakan pelajar yang lemah dan sederhana dalam menguasai bahasa Inggeris, terutamanya di kawasan luar bandar, tidak menunjukkan minat untuk mempelajari Matematik dan Sains ketika dasar PPSMI dilaksanakan.

26. Selain daripada itu, laporan Trends in Mathematics and Science Study 2007 (TIMMS) juga mendapati bahawa negara-negara yang menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar bagi mata pelajaran Sains dan Matematik menunjukkan prestasi yang lebih baik berbanding negara-negara yang tidak menggunakan bahasa ibunda. Lebih daripada itu, UNESCO juga memperakukan bahawa pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa ibunda adalah faktor utama yang menyumbang kepada pencapaian matlamat Education for All, iaitu matlamat untuk menyediakan akses, ekuiti dan kualiti dalam pendidikan kepada semua tanpa mengira perbezaan bahasa, lokaliti, taraf sosio-ekonomi dan gender.

27. Berdasarkan dapatan-dapatan ini, Kerajaan yakin bahawa keputusan memansuhkan PPSMI adalah satu keputusan yang tepat dan merupakan satu langkah ke hadapan dalam menambahbaik kualiti pendidikan di negara ini. Keputusan ini sesungguhnya mengambilkira kepentingan pelajar serta matlamat membangunkan modal insan yang berilmu dan berkemahiran tinggi demi kepentingan negara pada masa depan. Keputusan ini juga adalah selaras dengan amalan pendidikan terbaik di peringkat antarabangsa.

28. Justeru, ingin saya tegaskan di sini bahawa keputusan memansuhkan PPSMI bukanlah satu keputusan politik, malah ianya memerlukan iltizam politik (political will) yang tinggi untuk dilaksanakan. Pendidikan anak-anak adalah sesuatu yang cukup besar dan bermakna bagi sesebuah negara untuk dipolitikkan. Kerajaan yang bertanggungjawab tidak akan sekali-kali memperjudikan nasib anak bangsa dan masa depan negara semata-mata untuk meraih keuntungan politik sempit.

29. Pemansuhan PPSMI tidak bermakna Kerajaan mengabaikan kepentingan bahasa Inggeris. Sebaliknya, penguasaan bahasa Inggeris pelajar akan dipertingkatkan dengan beberapa langkah menambahbaik pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris. Saya telah pun menjelaskan langkah-langkah yang akan diambil oleh kerajaan untuk memantapkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar ketika membuat pengumuman mengenai strategi “Memartabat Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris” (MBMMBI) baru-baru ini. Ini termasuklah menambah bilangan guru bahasa Inggeris, menambah waktu belajar bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan, memperkenalkan program sastera kontemporari kanak-kanak untuk mengukuhkan asas penguasaan bahasa Inggeris di peringkat umur yang awal, memanfaatkan penggunaan teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris, menekankan komponen tatabahasa dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris dan mendedahkan pelajar dengan istilah-istilah sains dan teknologi dalam mata pelajaran bahasa Inggeris.

30. Pihak Kementerian juga telah bersetuju untuk mewujudkan lima buah Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Bahasa Inggeris khusus untuk melatih guru-guru bahasa Inggeris. Kementerian juga secara dasarnya telah bersetuju untuk menempatkan guru-guru bahasa Inggeris terbaik dan guru-guru yang akan diambil dari luar negara di kawasan luar bandar bagi meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris pelajar luar bandar. Insentif khusus akan diberikan kepada guru-guru bahasa Inggeris yang bersedia untuk berkhidmat di luar bandar. Jawatan pembantu guru bahasa Inggeris juga akan diwujudkan bagi kelas besar, seperti kelas yang melebihi 35 orang murid, untuk meningkatkan “contact-time” antara guru dan murid. Dengan mewujudkan jawatan guru pembantu bahasa Inggeris ini, tumpuan yang lebih boleh diberikan kepada pelajar-pelajar yang lemah penguasaan bahasa Inggeris. Mereka ini boleh dibimbing secara lebih dekat untuk membolehkan mereka menguasai bahasa Inggeris dengan lebih baik.

31. Dengan melakukan penambahbaikan secara menyeluruh dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris, disertai dengan komitmen para guru untuk menggunakan kaedah terbaik dalam usaha memantapkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar, Kerajaan menaruh keyakinan bahawa penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar kita akan meningkat. Untuk mencapai matlamat ini, warga pendidik perlu melakukan lonjakan berganda untuk menterjemahkan dasar dan strategi pengukuhan penguasaan bahasa Inggeris dalam bentuk pelaksanaan yang berkesan. Kita sesungguhnya tidak mempunyai banyak masa untuk mencapai matlamat penting ini. Keupayaan negara untuk melahirkan modal insan yang mampu menguasai bahasa Inggeris dengan baik dan kompeten terletak di bahu warga pendidik.

32. Pemantapan penguasaan bahasa Inggeris perlu bergerak seiring dengan pengukuhan penguasaan bahasa Malaysia. Untuk tujuan ini, Kementerian Pelajaran akan memberi fokus kepada penguasaan kemahiran asas Bahasa Malaysia di kalangan pelajar melalui pendekatan didik hibur dan apresiasi bahasa. Penekanan juga akan diberikan kepada penghayatan dan apresiasi kesusasteraan Melayu bagi pelajar di peringkat sekolah menengah. Keputusan mengembalikan pengajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Malaysia di sekolah kebangsaan juga merupakan sebahagian daripada usaha Kerajaan untuk memperkukuh dan memartabatkan kedudukan bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan dalam sistem pendidikan negara. Dengan pelaksanaan keputusan ini komponen Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar di Tahap 1 sekolah kebangsaan meningkat daripada 60 peratus kepada 75.6 peratus, manakala di Tahap 2 meningkat daripada 60 peratus kepada 80 peratus. Peningkatan yang sama juga berlaku di peringkat sekolah menengah.

33. Melihat ke hadapan, dasar “Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris” yang akan dilaksanakan oleh Kerajaan bermula pada tahun 2012 adalah satu dasar baru yang merupakan sebahagian daripada proses penambahbaikan berterusan dasar pendidikan di negara kita. Kementerian Pelajaran pada ketika ini sedang melakukan persiapan untuk melaksanakan dasar ini dengan sebaik mungkin tanpa menjejaskan pencapaian pelajar-pelajar yang akan terlibat dalam proses transisi pada tahun 2012 nanti. Satu pendekatan soft-landing akan diambil untuk memastikan pencapaian pelajar-pelajar yang sedang mengikuti pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di bawah dasar PPSMI tidak akan terjejas.

34. Pihak Kementerian juga telah membentuk enam Jawatankuasa Kecil sebagai persiapan untuk melaksanakan dasar baru ini. Jawatankuasa ini bertanggungjawab untuk memperincikan aspek latihan guru, kurikulum, penyediaan buku teks, lojistik, personel dan penerangan. InsyaAllah, berkat kefahaman, sokongan dan usaha berterusan seluruh warga pendidik dalam menjayakan dasar baru ini, kita akan dapat mencapai matlamat menambahbaik kualiti pendidikan di negara kita secara berterusan demi kepentingan masa depan negara.

35. Saya mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan terima kasih kepada seluruh warga pendidik yang telah berusaha dengan bersungguh-sungguh dalam melaksanakan dasar-dasar kerajaan. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada warga pendidik yang telah menyatakan sokongan padu kepada dasar-dasar dan strategi baru yang telah saya umumkan. Sesungguhnya, sebagai Menteri Pelajaran, saya amat mengharap dan menghargai sokongan dan dokongan padu warga pendidik untuk merealisasikan wawasan dan gagasan Kerajaan dalam meningkatkan kecemerlangan pendidikan negara.

36. Akhirnya, saya ingin mengajak seluruh warga pendidik untuk bersama-sama mara ke hadapan, memperkukuhkan iltizam dan melakukan lonjakan berganda untuk meningkatkan lagi mutu pendidikan di negara kita.

Wabillahi al-taufiq wal hidayah, wassalamu ‘alaikum warahmatullahi wa barakatuh dan salam hormat.

Thursday, July 23, 2009

Sekolah Kebangsaan Subang Bestari (Sekolah Aziz) Ditutup H1N1

Sekolah rakan kita iaitu Cikgu Aziz telah diarah tutup kerana H1N1. Kita harap Cikgu Aziz akan dapat menangani masalah ini dengan tenang dan bijaksana. Kebijaksanaan akan meredakan ketegangan. Sama-sama kita doakan semoga musibah ini dapat dihindari seberapa segera.

1: MAKLUMAN TERKINI H1N1 SK SUBANG BESTARI (23.7.2009)
Kiriman pada Thursday, July 23 @ 16:00:35 MYT oleh myusaman
BERITA TERKINI 23.07.2009 / 30 Rejab 1430

Yang dihormati
Dato’ Datin, Tuan-puan
Ibu Bapa / penjaga
Dan Murid SK Subang Bestari.

MAKLUMAN H1N1 SK SUBANG BESTARI

Merujuk kepada perkara diatas.

2. SK Subang Bestari akan DITUTUP mulai Khamis 23.07.2009 (1.30 Petang) sehingga Khamis 30.07.2009 (6.30 Petang) atas nasihat dari Kementerian Kesihatan Malaysia. Sekolah akan DIBUKA semula pada jumaat 31.07.2009.

3. Murid-murid yang tidak sihat dinasihatkan berehat dirumah. Sekiranya murid-murid mengalami simpthon H1N1 (deman, selsema, sakit sendi, dan sesak nafas) sila dapatkan rawatan dengan segera.

Sekian, terima kasih.

“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”
“SAYA YANG MENURUT PERINTAH”

En. Abd. Aziz Bin Hj Md Ali
abdaziz@sksb.net
Guru Besar
SK Subang Bestari
Tel. : 019-6111485
Tel. Pejabat : 03-78457401
Fax : 03-78591495

Tuesday, July 21, 2009

Majlis Perhimpunan Warga Pendidik KPM di PICC

Salam rakan2,
Saya berkesempatan bertemu dengan Ton dan Ita. Che Norizam pun ada sama tetapi kami tak dapat duduk bersama. Foto ini selepas selesai program ini. Saya juga ingin berkongsi maklumat2 yang diperoleh semasa program ini untuk dikongsi dengan rakan2. Kepada Ton, Ita dan Che Norizam, bolehlah tambah mana2 yang patut maklumat yang tidak lengkap yang saya berikan disini.



Kandungan Ucapan YAB Menteri Pelajaran :

1. Sepuluh Mata Pelajaran SPM mula 2010

- Dipinda kerana tidak selari dengan anjakan sistem pendidikan
- Tujuan adalah pentaksiran dan bukannya menguji kebolehan
- Tumpuan yang lebih boleh diberi untuk kebolehpasaran pelajar, softskills (kualiti), berilmu dan berkemahiran tinggi

2. Memperkasakan Sukan Sekolah
- Bagi peningkatan softskills.
- Kurang mata pelajaran, maka tumpuan boleh diberi untuk kokurikulum
- Jurulatih sukan akan ditempatkan di sekolah2
- IPG Sukan yang khusus akan ditubuhkan

3. Syarat Wajib Lulus BI dalam SPM

- Memastikan penguasaan BI murid akan bertambah baik
- Peluang menceburkan diri dalam sektor ekonomi yang global
- Merupakan bahasa maklumat, komunikasi dan perdagangan
- Peratus kelulusan BI dalam SPM 2008 hanya 26.9% di sekolah luar bandar
- Pendekatan yang dibuat ini adalah untuk 'labeling-up' dan bukannya untuk tujuan 'labeling-down'.

4. Pemansuhan PPSMI
- Pencapaian pelajar dalam matematik dan sains telah menunjukkan kemerosotan dalam peperiksaan awam 2008
- Tahap penguasaan BI yang lemah menyebabkan kesukaran memahami matematik dan sains
- Guru2 sendiri menghadapi masalah guna BI sepenuhnya terutama sekolah2 luar bandar
- Murid gagal menguasai konsep2 asas (knowledge defisit)
- Ini disokong oleh UNESCO melalui laporan Education for All yang menekankan ekuiti dan kualiti kepada semua warga
- 5 IPG BI akan diwujudkan
- Guru2 BI terbaik akan ditempatkan di luar bandar
- Insentif kepada guru2 BI
- Jawatan pembantu guru BI akan diwujudkan
- Pandangan dari peserta menyatakan bahawa guru2 matematik, sains dan BI yang dapat BISP tidak menggunakan elaun tersebut untuk meningkatkan penguasaan BI mereka.
- Pemansuhan PPSMI akan menghapuskan semua terma2 dalam PPSMI.

5. Program Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI)
- Ganti PPSMI
- Penguasaan murid dalam Bahasa Malaysia disamping Bahasa Inggeris.

Sunday, July 19, 2009

Selamat Bertemuduga Rakan-rakan Pada Minggu Ini (20-24 Julai 2009)

Salam rakan2,
Minggu ini giliran 8 orang rakan kita yang akan menghadapi temuduga di tempat masing2. Didoa dan diharapkan mereka seperti senarai di bawah akan dapat menghadapi dan menjawab dengan tenang dan berjaya.

1 Goh Chai Ean - 21 Julai 2009
- Jawab jangan pelat2 Goh. Jgn jwb pasal itu CRV hilang.

2 Maznon bt. Mohd Sidin - 21 Julai 2009
- Jgn gelabah Non. Relaks and steady. Nk entertaint pd hari tu, tak tahu lagi sebab kami semua GB Daerah Hulu Langat dan KP Sains/Matematik di arah ke PICC untuk sesi KPM

3 Valarmathi a/p Balakrisnan - 21 Julai 2009
- Try the best Valar.

4 Lee Ai Hiang - 22 Julai 2009
- Kalau konvo dulu boleh dpt first class, jwb interview senang aje.

5 Yusof b. Sipan - 22 Julai 2009
- Kau ni banyak sgt study sampai hari sabtu dan ahad pun pergi sekolah. Tak boleh study kat rumah ke? Almaklum kau study dgn komputer. Jgn kau jawab soalan lain dah lah Cop.

6 Mohamed Al-Awal b. Othman - 23 Julai 2009
- Pengalaman bertugas penting Awal. Dia tanya pasal pengalaman kerja aje dan perkaitannya dgn dasar2 semasa. Kacanglah Awal.

7 Mohd Pirzan b. Md.Noh - 23 Julai 2009
- Ucop ckp kau nak interview di Sabah? Org Negori, keje Pahang, nk interview di Sabat? Tak usahlah Jang. Kau pergi aje interview, di mana erk...???

8 Rozita bt. Sulaiman - 24 Julai 2009
- Dah tertinggal kereta api sekali cukuplah. Kali ini dah tak tertinggal. Jangan gugup sebab kembar tak ada sama. He he he... Kalau nak ajak kembar temankan pun boleh juga. Interview hari Jumaat ni boleh dapat markah penuh 100%. Good luck tu you Ita.

Itulah serba sedikit coretan yang dapat diberikan diwaktu sedikit kelapangan masa.

Diucapkan Selamat Menghadiri Temuduga To All of You.

Thursday, July 16, 2009

Keahlian Persidangan Graduan NPQH

Salam rakan2,
Saya telah melawat blog PgNPQH (Persidangan Graduan NPQH) dan melihat beberapa faedah yang boleh kita peroleh. Oleh itu saya syorkan kita mendaftar keahlian bagi mewujudkan suara yang kuat bagi memperjuangkan sesuatu yang boleh diperjuangkan. Rakan2 boleh melayari blog seperti alamat di bawah :

Persidangan Graduan NPQH


Saya telahpun mendaftar. Selamat menjadi ahli dan menyumbang secara positif. TK.

Monday, July 13, 2009

Selamat Bertemuduga Bagi Mereka Yang Ditemuduga Pada Minggu Ini

Salam,
Kepada rakan2 yang akan ditemuduga pada minggu ini diucapkan selamat berjaya dalam temuduga nanti. Apa yang penting ialah memastikan semua dokumen asal dan salinan lengkap disamping cara berpakaian. Bagi mereka yang ditemuduga pada hari Khamis, lebih sesuai berpakaian kot yang menunjukkan bahawa itu adalah rasmi bagi temuduga. Batik hanya kepada mereka yang pergi bekerja.

1 Paridah bt. Hassan - 14 julai 2009
2 Sharifah Rahayah bt. Syed Ahmad - 14 Julai 2009
3 Wan Zainon bt. Wan Ibrahim - 14 Julai 2009
4 Anas b. Yussof - 16 Julai 2009
5 Che Azid b. Hj.Nor - 16 Julai 2009

Kami semua doakan semoga rakan2 berjaya dan dapat menjawab semua soalan dengan tenang. Terima kasih.

Wednesday, July 8, 2009

Small Gathering

Salam rakan2,
Kami berlima telah selesai menjalani temuduga. Adley, Abu, Che Norizam dan Rokiah ditemuduga di Bilik 5 dengan panelnya Encik Mahzan Bakar (Bekas Pengarah PPK) manakala saya dengan panelnya Cik Ong Joo Lin di Bilik 8. Adley telah selesai lebih awal, diikuti dengan saya, kemudian Che Norizam, Abu dan Kak Kiah yang terakhir. Kami selesai pada pukul 12.45 tengah hari.
Kami terus bergerak ke Presint 9 bagi menikmati juadah makan tengah hari atau dalam erti kata lain perjumpaan kecil kerana masing2 baru selera nak makan setelah selesai situasi yang mendebarkan. Enak juga makanan di Medan Selera Presint 9 ni (lihat gambar).


Gambar 1


Gambar 2

Tentu rakan2 ingin tahu apa yang telah ditanya. Bagi Adley, Abu, Che Norizam dan Rokiah, bolehlah kongsi di ruang komen nanti. Bagi saya pula telah ditanya dengan soalan pertama untuk memperkenalkan diri, dah berumur baru belajar dan terangkan konsep pembelajaran sepanjang hayat (kerana tahu saya sambung master), pelaksanaan kokurikulum di sekolah, guru burn-out, motivasi guru, prosedur kehilangan peralatan PPSMI, pelaksanaan kewangan sekolah, PIPP (saya terangkan keenam2 teras berserta program dan contohnya di sekolah), cabaran sebagai pentadbir jika dibandingkan bertugas di KPM dan JPN dulu.
Apa yang perlu diambil kira soalan2 adalah berasaskan kepada bidang tugas kita sekarang yang perlu dijelaskan. Tidak ada fakta2 yang perlu diingat dan dihafal. Kepada rakan2 lain semoga berjaya dalam temuduga nanti.

Terima kasih.

PPSMI Dimansuhkan - Sains dan Matematik Mulai 2012

Salam rakan2,
YB Menteri Pelajaran telah mengumumkan keputusan pelaksanaan PPSMI dan berikut adalah petikan dari akhbar untuk makluman.

08/07/2009 2:37pm

PUTRAJAYA 8 Julai - Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) dimansuhkan.

Keputusan Kabinet itu diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sini hari ini

08/07/2009 2:50pm

PUTRAJAYA 8 Julai - Matapelajaran Sains dan Matematik di sekolah rendah dan kebangsaan akan diajar dalam bahasa Melayu berkuatkuasa pada 2012.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika mengumumkan keputusan Kabinet itu berkata, pengajaran dan pembelajaran kedua-dua matapelajaran itu di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil pula dalam bahasa ibunda masing-masing.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan juga memutuskan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan dimantapkan.

Katanya, pelaksanaan bermula secara bertahap iaitu bagi tahun satu, tahun empat, tingkatan satu dan tingkatan empat.

Perubahan dasar itu bagaimanapun tidak melibatkan tingkatan enam dan matrikulasi.

Sunday, July 5, 2009

Cuti Rehat Bagi Temuduga dan Tidak Boleh Cuti Tanpa Rekod

Salam rakan2,
Dah agak sunyi juga blog ini. Rakan2 pun macam dah tak sudi nak aktifkan blog ini. Bagi saya, mohon maaf sikit kerana kesibukan untuk terus mengendalikan blog ini.
Seperkara perlu diingatkan bahawa untuk menghadiri temuduga kita seharusnya mengambil CUTI REHAT kerana tiada peruntukan untuk membolehkan kita mengambil cuti tanpa rekod. Begitu juga dengan guru2 kita jika sekiranya mereka ingin menghadiri temuduga kenaikan pangkat ke DG41. Jika rakan2 tak pasti dengan apa yang saya cakap, sila rujuk kepada pekeliling dan perintah am. Jangan sampai guru2 kita menempelak kita pula.
Terima kasih.

Thursday, July 2, 2009

Skop Soalan Temuduga

Salam rakan2,

Sambil mendengar taklimat praktikum saya sempat ber SMS dengan En Wan Hamzah (bekas Pengetua Cemerlang SM Sains Tengku Faris Petra, Kelantan) yang kini adalah panel temuduga SPP. Tujuannya tidak lain adalah untuk mendapatkan info tentang skop soalan yang akan ditanya. Beliau memberi SMS meminta kita bersedia tentang skop berikut :

1. FPK
2. PIPP
3. KBSR/M dan KSSR
4. Isu2 semasa pendidikan - spt PPSMI, BI wajib lulus SPM dll
5. Isu2 dalam negara dan luar negara

Mudah-mudahan rakan2 boleh buat persediaan awal. Selamat bertemuduga dan berjaya. Jangan risau dan susah hati. Insya-Allah semua akan berjaya dalam temuduga.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites